Briefing T&E: Europa powinna pójść w stronę elektryfikacji transportu

Transport and Environment

Transport to największe europejskie źródło emisji CO2. Ponadto, Europa wydaje około 300 mld € rocznie na import ropy naftowej (w tym około 100 mld € na zakupy od Rosji), z której większość zużywana jest przez transport.

Według sieci Transport & Environment, której częścią jest INSPRO, podejście oparte na „neutralności technologicznej”, dominujące do tej pory w UE, nie jest skuteczne. Tylko poważne podejście do elektryfikacji pozwoli na redukcję emisji z transportu o skali zgodnej z europejskimi ambicjami. Gaz ziemny nie jest bowiem rozwiązaniem niskoemisyjnym i wydaje się mało trafnym wyborem z perspektywy bezpieczeństwa energetycznego. Z biopaliwami wiążą się poważne i wciąż nierozwiązane problemy zrównoważonego rozwoju, zwłaszcza jeśli do ich produkcji trzeba wykorzystywać tereny rolnicze. W przyszłości zapewne będzie to niszowe źródło energii. Wodór może być w przyszłości stanowić istotny element e-mobilności, ale przedtem należy rozwiązać problemy związane z efektywnością. Natomiast elektryczność, dzięki wzrostowi udziału źródeł odnawialnych, będzie coraz bardziej niskoemisyjnym sposobem zasilania pojazdów. Należy też wzmocnić dobrze już widoczne trendy takiej jak car-sharing (szczególnie istotny przy samochodach elektrycznych – drogich w zakupie, ale tanich w użytkowaniu) oraz wzrost użytkowania rowerów elektrycznych.

 

Przeczytaj briefing Transport & Environment po polsku

Przejdź do archiwum tekstów na temat:

Lepszy transport

Przejdź na podstronę inicjatywy:

Co robimy / Lepszy transport

Być może zainteresują Cię również:

Lepszy transport
Miasto w ruchu

Europosłowie muszą oddzielić dobre biopaliwa od złych

We wtorek 24 lutego w Komisji Środowiska Parlamentu Europejskiego posłowie zagłosują nad przyszłością polityki biopaliwowej. Polityka ta miała obniżać emisje z transportu i dać dodatkowe źródło dochodu europejskiemu rolnictwu. Niestety, aktualne reguły doprowadziły do konkurencji pomiędzy uprawami na żywność i na biopaliwa. Polityka ta zaostrzyła deficyt ziemi uprawnej na świecie. Pod uprawy biopaliwowe wycina się lasy tropikalne i osusza mokradła, co prowadzi do znacznego wzrostu emisji CO2 w miejsce oczekiwanych spadków.