fbpx

Briefing T&E: Europa powinna pójść w stronę elektryfikacji transportu

Transport and Environment

Transport to największe europejskie źródło emisji CO2. Ponadto, Europa wydaje około 300 mld € rocznie na import ropy naftowej (w tym około 100 mld € na zakupy od Rosji), z której większość zużywana jest przez transport.

Według sieci Transport & Environment, której częścią jest INSPRO, podejście oparte na „neutralności technologicznej”, dominujące do tej pory w UE, nie jest skuteczne. Tylko poważne podejście do elektryfikacji pozwoli na redukcję emisji z transportu o skali zgodnej z europejskimi ambicjami. Gaz ziemny nie jest bowiem rozwiązaniem niskoemisyjnym i wydaje się mało trafnym wyborem z perspektywy bezpieczeństwa energetycznego. Z biopaliwami wiążą się poważne i wciąż nierozwiązane problemy zrównoważonego rozwoju, zwłaszcza jeśli do ich produkcji trzeba wykorzystywać tereny rolnicze. W przyszłości zapewne będzie to niszowe źródło energii. Wodór może być w przyszłości stanowić istotny element e-mobilności, ale przedtem należy rozwiązać problemy związane z efektywnością. Natomiast elektryczność, dzięki wzrostowi udziału źródeł odnawialnych, będzie coraz bardziej niskoemisyjnym sposobem zasilania pojazdów. Należy też wzmocnić dobrze już widoczne trendy takiej jak car-sharing (szczególnie istotny przy samochodach elektrycznych – drogich w zakupie, ale tanich w użytkowaniu) oraz wzrost użytkowania rowerów elektrycznych.

 

Przeczytaj briefing Transport & Environment po polsku

Przejdź do archiwum tekstów na temat:

Lepszy transport

Być może zainteresują Cię również:

Lepszy transport
Tiry na tory

INSPRO na konferencji Intermodal 2011

Instytut Spraw Obywatelskich został oficjalnym partnerem konferencji „Intermodal 2011- Szanse i bariery rozwoju transportu intermodalnego w Polsce” organizowanej przez redakcję czasopisma Transport i Komunikacja, a także związek pracodawców Forum Transportu Szynowego. We wtorek, 22 marca w Centrum Konferencyjno – Szkoleniowym w Warszawie spotkają się najwięksi operatorzy intermodalni, logistyczni, zarządcy infrastruktury kolejowej, portów i terminali przeładunkowych, którzy wspólnie omówią i zdiagnozują najistotniejsze bariery, które wpływają na hamowanie rozwoju transportu intermodalnego w Polsce, a także spróbują wypracować rozwiązania mogące naprawić ten stan rzeczy. Program konferencji jest bardzo atrakcyjny, umożliwiający zaprezentowanie różnych spojrzeń na transport intermodalny zarówno w Polsce, jak i w Europie. Oprócz ciekawych sesji tematycznych, na zakończenie seminarium przewidziana jest wspólna dyskusja z zaproszonymi gośćmi, wśród których znajdują się politycy, przedstawiciele władz samorządowych, operatorów intermodalnych oraz przewoźników kolejowych. Podczas konferencji Instytut Spraw Obywatelskich będzie reprezentowany przez Wojciecha Makowskiego, który przedstawi referat na temat „Tiry na tory – korzyści dla ludzi i środowiska”.

Lepszy transport
Tiry na tory

Pierwsze spotkanie w sprawie Rady ds. Transportu Intermodalnego!

Dzięki uporowi i nieustępliwości naszych działań udało się doprowadzić do pierwszego spotkania w sprawie powołania Rady ds. Transportu Intermodalnego – organu pomocniczego dla Ministra Transportu. Spotkanie odbyło się 10 lipca i wzbudziło duże zainteresowanie środowisk, którym zależy na rozwoju gałęzi transportu do tej pory traktowanej po macoszemu.

Facebook i inne korporacje cenzurują treści! Zapisz się na Tygodnik Instytutu Spraw Obywatelskich. W każdej chwili masz prawo do wypisania się. Patrz, czytaj, działaj bez cenzury.

Administratorem danych osobowych jest Fundacja Instytut Spraw Obywatelskich z siedzibą w Łodzi, przy ul. Pomorskiej 40. Dane będą przetwarzane w celu informowania o działaniach Instytutu. Pełna informacja dotycząca ochrony danych osobowych.