Głos Pana Lema
Z Pawłem Okołowskim, autorem książki „Głos Pana Lema”, rozmawia Rafał Górski, redaktor naczelny Tygodnika Spraw Obywatelskich.
Znany jest pogląd Lema na destrukcyjny wpływ technologii na życie ludzkie – społeczne, a przez nie też na jednostkowe. Nieco myląca w tym względzie jest Summa – o wymowie prometejskiej – ale wydana w 1964 roku. Od końca zaś lat 60. mamy już do czynienia z Lemem konsekwentnie pesymistycznym, który mówi: rozwój technologii pociąga za sobą destrukcję kultury. Światowa recepcja Lema fakt ten pomija bądź zataja, choć autor głosił swoje przez 40 lat.
Paweł Okołowski, Głos Pana Lema
- Co zataja światowa recepcja Lema?
- Czy Maciej Kawecki, prezes Instytutu Polska Przyszłości im. Stanisława Lema, ma rację uznając, że silna negacja technologii ze strony Lema wynikała z wieku, w którym Lem się znajdował, „z jakiejś jego niedołężności w ostatnim okresie życia”?
- Czego dotyczy pentalog biolatryczny według Stanisława Lema?
- Kto korzysta na liberalizmie aborcyjnym, abolicjoniźmie w kwestii kary śmierci, zakazie eutanazji, neokanibalizmie transplantacyjnym organów i neomengelizmie?
- O kulcie życia konsumenta, religii konsumpcjonizmu i jej głównym przykazaniu „Nie będziesz miał innych bogów przed KONSUMPCJĄ”.
Muzyka „Also Sprach Zarathustra – Einleitung” – Kevin MacLeod, CC BY 3.0