fbpx

INSPRO w Tok FM o biopaliwach, oleju palmowym i wylesianiu

INSPRO_TOK_FM

Tok FM zaprosiło nas do rozmowy o powiązaniu produkcji oleju palmowego i sojowego z wysokim wskaźnikiem wylesienia. W audycji Analizy z Agatą Kowalską 4 lutego 2019 roku rozmawiał Piotr Skubisz z Instytutu Spraw Obywatelskich. Czy coś jest „nie tak” z olejem palmowym? Czy olej palmowy, to „tylko” batoniki i ciasteczka?

 

Olej palmowy

Produkcja oleju palmowego jest odpowiedzialna za niszczenie ostatnich lasów deszczowych i ocieplanie klimatu – pod rosnące uprawy palmy zaczęto wycinać i wypalać lasy tropikalne oraz torfowiska. Jest szkodliwa również dla lokalnych społeczności oraz powoduje niszczenie siedlisk orangutanów i innych gatunków zwierząt – słoni karłowatych (na Borneo żyje ostatnia populacja słoni, które zasiedlały niegdyś Jawę) i Nosacza sundajskiego, gatunku endemicznego, występującego tylko na Borneo.

fot. takdir mappe/pxhere.com/CC0 Public Domain
Znacie nosacze z memów? Niedługo być może tylko tak będziemy mogli je oglądać. Nosacze żyją tylko na Borneo, problem w tym, że te same lasy upodobały sobie też… biopaliwa


Nie tylko batoniki

51% oleju palmowego zaimportowanego do Europy w 2017 r. trafiło do baków samochodów. UE wspiera go jako „ekologiczny biodiesel”, mimo że jest trzy razy gorszy dla klimatu niż zwykły olej napędowy – z powodu masowego wylesiania, za które jest odpowiedzialny. Unia importuje 25% światowej produkcji oleju palmowego – to 6 mld euro rocznie, zatem 3 mld euro przeznaczamy na biopaliwa.

„Niemal pięciokrotnie wzrosło zużycie oleju palmowego w Unii wykorzystywanego do produkcji biodiesla od czasu wprowadzenia w 2009 r. regulacji promujących biopaliwa. Prawie cały wzrost (87%) zużycia oleju palmowego w roku 2017 był efektem produkcji biodiesla.
Każda sekunda to ponad 123 kg oleju palmowego spalonego przez pojazdy w Unii.” – dodaje Piotr Skubisz.


Biopaliwa miały chronić środowisko

31% ekspansji upraw palmy olejowej w skali globalnej ma miejsce na terenach leśnych, a 23% z rozszerzonej produkcji wystąpiło na torfowiskach. Co najmniej 7% globalnej ekspansji upraw soi spowodowało bezpośrednie wylesianie w latach 2012-2015.
Około 85-90% światowej produkcji oleju palmowego pochodzi z Malezji i Indonezji. Niedawna analiza wykazała, że w Indonezji i Malezji od 40 do 53% ekspansji upraw palmy olejowej między 1990 a 2015 r. miało miejsce na obszarach o wysokiej ilości zgromadzonego węgla, takich jak torfowiska i lasy.


Co dalej?

Zasada stopniowego wycofywania biopaliw z palmy olejowej i soi jest zapewniona w nowej dyrektywie, a Komisja do 1 lutego 2019 r. miała opublikować akt delegowany, ustanawiający oparte na podstawach naukowych kryteria do wypełnienia zobowiązań podjętych przez Parlament Europejski i rządy krajów unijnych.

Jaka będzie decyzja Komisji i kto ma na nią wpływ?

 

Cała rozmowa na stronie radio Tok FM (wymagany dostęp Premium).
Nasza wcześniejsza rozmowa o biopaliwach i oleju palmowym w Tok FM (dostęp otwarty).

 

Więcej o oleju palmowym, wylesianiu i biopaliwach w naszym artykule: Olej palmowy i olej sojowy w biopaliwach są powiązane z wysokim wskaźnikiem wylesiania – nowe badania.

Przejdź do archiwum tekstów na temat:

Lepszy transport

Być może zainteresują Cię również:

Lepszy transport
Miasto w ruchu

Wojciech Makowski z INSPRO o CO2 z samochodów

INSPRO jest częścią europejskiej federacji Transport & Environment i walczy o zatwierdzenie norm efektywności paliwowej samochodów. Obecnie (na poziomie Parlamentu Europejskiego) następuje opóźnianie tego procesu. Skutkować to będzie pojawieniem się bardziej oszczędnych samochodów kilka lat później, a co za tym idzie później pojawią się też oszczędności na paliwie .

Lepszy transport
Tiry na tory

Kandydaci do tablicy!

Instytut Spraw Obywatelskich, w ramach którego prowadzimy kampanię na rzecz zrównoważonego transportu, rozpoczętą ponad dekadę temu, zwrócił się do kandydatów w wyborach prezydenckich z publicznym pytaniem o ich poglądy na temat polityki transportowej. List ten publikujemy poniżej.

Lepszy transport
Miasto w ruchu
Obywatele decydują

List Otwarty organizacji i inicjatyw społecznych Kongresu Ruchów Miejskich

Solidaryzując się z stanowiskiem Kongresu Ruchów Miejskich, przedstawiamy list otwarty Kongresu w sprawie zmian w prawie budowlanym: LIST OTWARTY organizacji i inicjatyw społecznych KONGRESU RUCHÓW MIEJSKICH Na stronie Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (MTBiGM) opublikowano informację o rozpoczęciu w dn. 12 czerwca konsultacji społecznych do założeń do projektu nowej ustawy prawa budowlanego oraz nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pismo podsekretarza stanu  MTBiGM Janusza Żbika przesłano do 51 podmiotów, związanych z budownictwem, m.in. izb branżowych i organizacji zawodowych, nadzoru budowlanego, administracji architektoniczno-budowlanej, przedstawicieli samorządu. Wśród w/w adresatów brak jest organizacji obywatelskich, w tym ze środowiska Kongresu Ruchów Miejskich (KRM), które od lat i na co dzień działają w obszarze ładu/chaosu przestrzennego.