INSPRO w Tok FM o biopaliwach, oleju palmowym i wylesianiu

INSPRO_TOK_FM

Tok FM zaprosiło nas do rozmowy o powiązaniu produkcji oleju palmowego i sojowego z wysokim wskaźnikiem wylesienia. W audycji Analizy z Agatą Kowalską 4 lutego 2019 roku rozmawiał Piotr Skubisz z Instytutu Spraw Obywatelskich. Czy coś jest „nie tak” z olejem palmowym? Czy olej palmowy, to „tylko” batoniki i ciasteczka?

 

Olej palmowy

Produkcja oleju palmowego jest odpowiedzialna za niszczenie ostatnich lasów deszczowych i ocieplanie klimatu – pod rosnące uprawy palmy zaczęto wycinać i wypalać lasy tropikalne oraz torfowiska. Jest szkodliwa również dla lokalnych społeczności oraz powoduje niszczenie siedlisk orangutanów i innych gatunków zwierząt – słoni karłowatych (na Borneo żyje ostatnia populacja słoni, które zasiedlały niegdyś Jawę) i Nosacza sundajskiego, gatunku endemicznego, występującego tylko na Borneo.

fot. takdir mappe/pxhere.com/CC0 Public Domain
Znacie nosacze z memów? Niedługo być może tylko tak będziemy mogli je oglądać. Nosacze żyją tylko na Borneo, problem w tym, że te same lasy upodobały sobie też… biopaliwa


Nie tylko batoniki

51% oleju palmowego zaimportowanego do Europy w 2017 r. trafiło do baków samochodów. UE wspiera go jako „ekologiczny biodiesel”, mimo że jest trzy razy gorszy dla klimatu niż zwykły olej napędowy – z powodu masowego wylesiania, za które jest odpowiedzialny. Unia importuje 25% światowej produkcji oleju palmowego – to 6 mld euro rocznie, zatem 3 mld euro przeznaczamy na biopaliwa.

„Niemal pięciokrotnie wzrosło zużycie oleju palmowego w Unii wykorzystywanego do produkcji biodiesla od czasu wprowadzenia w 2009 r. regulacji promujących biopaliwa. Prawie cały wzrost (87%) zużycia oleju palmowego w roku 2017 był efektem produkcji biodiesla.
Każda sekunda to ponad 123 kg oleju palmowego spalonego przez pojazdy w Unii.” – dodaje Piotr Skubisz.


Biopaliwa miały chronić środowisko

31% ekspansji upraw palmy olejowej w skali globalnej ma miejsce na terenach leśnych, a 23% z rozszerzonej produkcji wystąpiło na torfowiskach. Co najmniej 7% globalnej ekspansji upraw soi spowodowało bezpośrednie wylesianie w latach 2012-2015.
Około 85-90% światowej produkcji oleju palmowego pochodzi z Malezji i Indonezji. Niedawna analiza wykazała, że w Indonezji i Malezji od 40 do 53% ekspansji upraw palmy olejowej między 1990 a 2015 r. miało miejsce na obszarach o wysokiej ilości zgromadzonego węgla, takich jak torfowiska i lasy.


Co dalej?

Zasada stopniowego wycofywania biopaliw z palmy olejowej i soi jest zapewniona w nowej dyrektywie, a Komisja do 1 lutego 2019 r. miała opublikować akt delegowany, ustanawiający oparte na podstawach naukowych kryteria do wypełnienia zobowiązań podjętych przez Parlament Europejski i rządy krajów unijnych.

Jaka będzie decyzja Komisji i kto ma na nią wpływ?

 

Cała rozmowa na stronie radio Tok FM (wymagany dostęp Premium).
Nasza wcześniejsza rozmowa o biopaliwach i oleju palmowym w Tok FM (dostęp otwarty).

 

Więcej o oleju palmowym, wylesianiu i biopaliwach w naszym artykule: Olej palmowy i olej sojowy w biopaliwach są powiązane z wysokim wskaźnikiem wylesiania – nowe badania.

Przejdź do archiwum tekstów na temat:

Lepszy transport

Przejdź na podstronę inicjatywy:

Co robimy / Lepszy transport

Być może zainteresują Cię również:

Lepszy transport
Tiry na tory

INSPRO na konferencji Intermodal 2011

Instytut Spraw Obywatelskich został oficjalnym partnerem konferencji „Intermodal 2011- Szanse i bariery rozwoju transportu intermodalnego w Polsce” organizowanej przez redakcję czasopisma Transport i Komunikacja, a także związek pracodawców Forum Transportu Szynowego. We wtorek, 22 marca w Centrum Konferencyjno – Szkoleniowym w Warszawie spotkają się najwięksi operatorzy intermodalni, logistyczni, zarządcy infrastruktury kolejowej, portów i terminali przeładunkowych, którzy wspólnie omówią i zdiagnozują najistotniejsze bariery, które wpływają na hamowanie rozwoju transportu intermodalnego w Polsce, a także spróbują wypracować rozwiązania mogące naprawić ten stan rzeczy. Program konferencji jest bardzo atrakcyjny, umożliwiający zaprezentowanie różnych spojrzeń na transport intermodalny zarówno w Polsce, jak i w Europie. Oprócz ciekawych sesji tematycznych, na zakończenie seminarium przewidziana jest wspólna dyskusja z zaproszonymi gośćmi, wśród których znajdują się politycy, przedstawiciele władz samorządowych, operatorów intermodalnych oraz przewoźników kolejowych. Podczas konferencji Instytut Spraw Obywatelskich będzie reprezentowany przez Wojciecha Makowskiego, który przedstawi referat na temat „Tiry na tory – korzyści dla ludzi i środowiska”.