fbpx
Jesteś społecznikiem? Wykorzystaj prawo. Bezpłatne szkolenie

INSPRO w Tok FM o biopaliwach, oleju palmowym i wylesianiu

INSPRO_TOK_FM

Tok FM zaprosiło nas do rozmowy o powiązaniu produkcji oleju palmowego i sojowego z wysokim wskaźnikiem wylesienia. W audycji Analizy z Agatą Kowalską 4 lutego 2019 roku rozmawiał Piotr Skubisz z Instytutu Spraw Obywatelskich. Czy coś jest „nie tak” z olejem palmowym? Czy olej palmowy, to „tylko” batoniki i ciasteczka?

 

Olej palmowy

Produkcja oleju palmowego jest odpowiedzialna za niszczenie ostatnich lasów deszczowych i ocieplanie klimatu – pod rosnące uprawy palmy zaczęto wycinać i wypalać lasy tropikalne oraz torfowiska. Jest szkodliwa również dla lokalnych społeczności oraz powoduje niszczenie siedlisk orangutanów i innych gatunków zwierząt – słoni karłowatych (na Borneo żyje ostatnia populacja słoni, które zasiedlały niegdyś Jawę) i Nosacza sundajskiego, gatunku endemicznego, występującego tylko na Borneo.

fot. takdir mappe/pxhere.com/CC0 Public Domain
Znacie nosacze z memów? Niedługo być może tylko tak będziemy mogli je oglądać. Nosacze żyją tylko na Borneo, problem w tym, że te same lasy upodobały sobie też… biopaliwa


Nie tylko batoniki

51% oleju palmowego zaimportowanego do Europy w 2017 r. trafiło do baków samochodów. UE wspiera go jako „ekologiczny biodiesel”, mimo że jest trzy razy gorszy dla klimatu niż zwykły olej napędowy – z powodu masowego wylesiania, za które jest odpowiedzialny. Unia importuje 25% światowej produkcji oleju palmowego – to 6 mld euro rocznie, zatem 3 mld euro przeznaczamy na biopaliwa.

„Niemal pięciokrotnie wzrosło zużycie oleju palmowego w Unii wykorzystywanego do produkcji biodiesla od czasu wprowadzenia w 2009 r. regulacji promujących biopaliwa. Prawie cały wzrost (87%) zużycia oleju palmowego w roku 2017 był efektem produkcji biodiesla.
Każda sekunda to ponad 123 kg oleju palmowego spalonego przez pojazdy w Unii.” – dodaje Piotr Skubisz.


Biopaliwa miały chronić środowisko

31% ekspansji upraw palmy olejowej w skali globalnej ma miejsce na terenach leśnych, a 23% z rozszerzonej produkcji wystąpiło na torfowiskach. Co najmniej 7% globalnej ekspansji upraw soi spowodowało bezpośrednie wylesianie w latach 2012-2015.
Około 85-90% światowej produkcji oleju palmowego pochodzi z Malezji i Indonezji. Niedawna analiza wykazała, że w Indonezji i Malezji od 40 do 53% ekspansji upraw palmy olejowej między 1990 a 2015 r. miało miejsce na obszarach o wysokiej ilości zgromadzonego węgla, takich jak torfowiska i lasy.


Co dalej?

Zasada stopniowego wycofywania biopaliw z palmy olejowej i soi jest zapewniona w nowej dyrektywie, a Komisja do 1 lutego 2019 r. miała opublikować akt delegowany, ustanawiający oparte na podstawach naukowych kryteria do wypełnienia zobowiązań podjętych przez Parlament Europejski i rządy krajów unijnych.

Jaka będzie decyzja Komisji i kto ma na nią wpływ?

 

Cała rozmowa na stronie radio Tok FM (wymagany dostęp Premium).
Nasza wcześniejsza rozmowa o biopaliwach i oleju palmowym w Tok FM (dostęp otwarty).

 

Więcej o oleju palmowym, wylesianiu i biopaliwach w naszym artykule: Olej palmowy i olej sojowy w biopaliwach są powiązane z wysokim wskaźnikiem wylesiania – nowe badania.

Przejdź do archiwum tekstów na temat:

Lepszy transport

Być może zainteresują Cię również:

Lepszy transport
Tiry na tory

Organizacje społeczne proszą KE o zablokowanie przesunięcia 4,8 mld zł z kolei na drogi

Ponad 20 organizacji społecznych z całego kraju, zwróciło się do Komisji Europejskiej o przyjrzenie się zapowiedzianemu przez premiera Donalda Tuska przesunięciu środków unijnych z inwestycji kolejowych na drogowe. W tej sprawie wymagana jest zgoda Komisji Europejskiej. Organizacje ekologiczne, w tym również Instytut Spraw Obywatelskich argumentują, że stan infrastruktury kolejowej w Polsce jest bardzo zły, gorszy niż drogowej, a dotychczasowe działania rządu są niewystarczające, aby kraj mógł wypełnić cele wspólnotowe w zakresie zrównoważonego transportu. Zgodnie ze Strategią Göteborską celem miało być obniżenie w 2010 r udziału transportu drogowego do poziomu z 1998 roku. Polska z tego zdecydowanie się nie wywiązuje - udział transportu drogowego wzrósł dla przewozów pasażerskich z 89,5% w 1998 r. do 93,8% w 2008 r., a dla przewozów towarowych odpowiednio z 52,9% do 75.9%. Tymczasem dane dla całej Unii, a zwłaszcza dla krajów piętnastki pokazują, że inne kraje radzą sobie z tym celem. Jaki jest stosunek polskich władz dla realizacji tych celów najlepiej świadczy całkowity brak reakcji Ministerstwa Infrastruktury na niedawne żądanie przez PKP PLK ograniczenia o 10% pracy przewozowej od Przewozów Regionalnych i PKP Intercity w związku z zaległościami płatniczymi - zwraca uwagę Krzysztof Rytel z Centrum Zrównoważonego Transportu.

Facebook i inne korporacje cenzurują treści! Zapisz się na Tygodnik Instytutu Spraw Obywatelskich. W każdej chwili masz prawo do wypisania się. Patrz, czytaj, działaj bez cenzury.

Administratorem danych osobowych jest Fundacja Instytut Spraw Obywatelskich z siedzibą w Łodzi, przy ul. Pomorskiej 40. Dane będą przetwarzane w celu informowania o działaniach Instytutu. Pełna informacja dotycząca ochrony danych osobowych.