Jak atrakcyjnie sprzedać temat?
W jaki sposób opowiedzieć młodym ludziom o sprawach międzynarodowych? Jak ich zachęcić, żeby po spotkaniu wpisywali hasła w wyszukiwarkę internetową i szukali dodatkowych informacji, związanych z tematem, poruszonym podczas zajęć?
To tylko kilka z wielu pytań, które zadają sobie Krzysztof Ruciński i Paweł Marczak z Regionalnego Ośrodka Debaty Międzynarodowej w Łodzi, kiedy przygotowują się do prowadzenia warsztatów dla młodzieży.
Spotkania z młodymi ludźmi i przybliżanie im zagadnień polityki międzynarodowej to jedno z trudniejszych, ale zarazem najbardziej interesujących wyzwań. – Możliwość rozmowy o przyszłości Polski na arenie międzynarodowej z licealistami to ciekawe doświadczenie. Wnioski osób, których na co dzień nie fascynuje polityka zagraniczna, potrafią być niezwykle trafne – mówi Krzysztof Ruciński. Paweł Marczak przyznaje rację koledze: – Rozmowy o wyzwaniach współczesnego świata z młodymi ludźmi potrafią być niezwykle inspirujące. Młodzież ma głowy pełne pomysłów, neguje utarte schematy, potrafi przedstawić nowatorskie koncepcje, jak uczynić świat lepszym i bardziej sprawiedliwym.
„Konikiem” Pawła jest polityka energetyczno-klimatyczna, Krzysztof specjalizuje się w szeroko rozumianych zagadnieniach związanych z transportem, oczywiście również tym międzynarodowym. Swoimi zainteresowaniami i wiedzą chętnie dzielą się z młodzieżą w trakcie prelekcji i warsztatów.
Po pierwszych zajęciach zebrali już garść doświadczeń. – Warsztaty i spotkania, które prowadzimy, mają przede wszystkim wywoływać refleksje i prowokować do krytycznego spojrzenia na otaczającą nas rzeczywistość. Dotychczasowe warsztaty pokazały, że ma to sens – zauważa Krzysztof Ruciński. Podobne wnioski z przeprowadzonych zajęć wysnuł również Paweł Marczak: – To ważne, aby współczesna szkoła uczyła młodych ludzi otwartości i odpowiedzialności za globalne problemy. W końcu to młodzi ludzie, których mieliśmy okazję poznać podczas dotychczasowych warsztatów, będą kształtować przyszły ład międzynarodowy.
Najlepiej jest, kiedy w oczach młodych słuchaczy można zobaczyć iskierki zrozumienia i zaciekawienia poruszanym tematem. Kiedy zaczynają zadawać pytania, czasem trudne, a czasem obrazoburcze. Kiedy ich pytania pozwalają spojrzeć na analizowany temat z zupełnie innej strony niż do tej pory.
Na początku młodzi zastanawiają się: „Kto to znowu przyszedł?”. To reakcja w pełni zrozumiała. Bardzo ważny jest pierwszy kontakt. Dlatego nie warto pozować na wyniosłego supereksperta. Warto natomiast odłożyć na bok ekspercki język i o skomplikowanych stosunkach międzynarodowych mówić jak najprościej. Kiedy zaczynają się pojawiać pierwsze oznaki zainteresowania, można podnieść poprzeczkę wyżej.
Tekst przygotowany przez Instytut Spraw Obywatelskich w ramach projektu „Instytut Spraw Obywatelskich – łapiemy wiatr w żagle” sfinansowanego przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018–2030.
Przejdź do archiwum tekstów na temat:
Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej