Kolej chce rozwijać towarowe przewozy intermodalne

Spotkanie z PKP w biurze INSPRO

PKP SA, PKP Cargo SA oraz Instytut Spraw Obywatelskich – twórca kampanii Tiry na tory – chcą rozwijać transport intermodalny na polskim rynku.

W łódzkim Instytucie Spraw Obywatelskich odbyło się spotkanie z udziałem przedstawicieli PKP SA, PKP Cargo SA oraz Instytutu dotyczące działań wspierających transport intermodalny w Polsce. Spółkom kolejowym przyświeca zarówno zwiększenie wolumenu transportowanych koleją ładunków – zwłaszcza tranzytowych oraz wykorzystanie posiadanej infrastruktury bocznicowej i przeładunkowej, Instytutowi zaś  – promowanie zrównoważonego i ekologicznego transportu, a przede wszystkim  ochrona mieszkańców miejscowości położonych przy drogach tranzytowych, przez które przebiega duża część  transportu kołowego.

Jednym z głównych celów tworzonej strategii PKP powinno być dążenie do powrotu na tory transportu towarowego.

„Aby to osiągnąć, musimy nie tylko zaoferować opłacalną dla przedsiębiorcy i  wysokiej jakości usługę transportową, ale także współpracować z samorządami i organizacjami przedsiębiorców, tak aby dostosowywać infrastrukturę transportową,  przeładunkową czy terminale do ich potrzeb. Skoro w ostatnich dekadach zmieniła się struktura transportu, wymaga to także odpowiednich działań na kolei, a przykład Szwajcarii, Austrii czy Niemiec, gdzie ładunki wracają na tory pokazują że jest to możliwe. Transport intermodalny łączy w sobie zalety transportu kołowego takie jak  elastyczność, jak też zalety transportu kolejowego, przede wszystkim przyjazność dla środowiska” – mówi dr. Michał Beim, Członek Zarządu PKP S.A. odpowiedzialny za strategię.

PKP S.A. jest także posiadaczem ponad 500 bocznic a także ponad  100 tys. działek często położonych bezpośrednio przy torach kolejowych. Ta infrastruktura – dzisiaj często niedoinwestowana i  słabo wykorzystywana – jest naturalnym zasobem, który może zmienić sposób w jaki przedsiębiorcy korzystają z kolei” – mówi Jarosław Kołodziejczyk, odpowiadający w Zarządzie PKP S.A. za nieruchomości. „Remonty, inwestycje w bocznice, także z wykorzystaniem pieniędzy unijnych, mogą sprawić że załadunek kontenera czy naczepy będzie wygodniejszy i bardziej opłacalny niż transport kołowy” – podkreśla.

Swojej szansy w transporcie intermodalnym upatruje także PKP CARGO S.A. Adam Zyzman podkreśla, iż „elementy transportu intermodalnego będą miały coraz większe znaczenie w polityce handlowej i strategii spółki. Dodatkowo, Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk jest nie tylko otwarty na postulaty związane z ułatwieniem dostępu do transportu intermodalnego, ale wręcz inspiruje tego typu działania na kolei” – podkreśla Zyzman.

W projekt angażuje się także Instytut Spraw Obywatelskich – pozarządowa organizacja organizująca od ponad dwóch dekad szeroko rozpoznawalną kampanię Tiry na tory.

Cieszy nas, że po 20 latach kampanii obywatelskiej „Tiry na tory”, Rząd chce realizować jej założenia w praktyce. Z naszych badań wynika, że 80% obywateli uważa, że idea „Tiry na tory” jest Polsce potrzebna – mówi Rafał Górski, Prezes Instytutu Spraw Obywatelskich.

Współpraca ma opierać się zarówno na działaniach edukacyjnych i społecznych skierowanych zarówno do przedsiębiorców jak i samorządów czy opinii publicznej, ale także na działaniach kolei zmierzających do szybkiego stworzenia atrakcyjnej oferty intermodalnej.

Przejdź do archiwum tekstów na temat:

Lepszy transport Tiry na tory

Przejdź na podstronę inicjatywy:

Co robimy / Lepszy transport
Co robimy / Tiry na tory

Być może zainteresują Cię również:

Obywatele KOntrolują

Gaz łupkowy – konferencja z udziałem INSPRO

Zapraszamy na konferencję pt. "Naiwność czy racjonalność? Zrozumienie oddziaływania i ryzyka związanego ze szczelinowaniem hydraulicznym w Polsce" poświęconą problematyce wydobycia gazu łupkowego, jego wpływu na środowisko i zdrowie. Konferencja odbędzie się 22 października w Centrum Konferencyjnym Zielna w Warszawie, w godzinach 14.00 – 17.30. Organizatorem jest Fundacja Heinricha Bölla wspólnie z Food & Water Europe. Jednym z prelegentów konferencji będzie Marek Kryda, ekspert Instytutu Spraw Obywatelskich (INSPRO).

Lepszy transport
Miasto w ruchu
Obywatele decydują

List Otwarty organizacji i inicjatyw społecznych Kongresu Ruchów Miejskich

Solidaryzując się z stanowiskiem Kongresu Ruchów Miejskich, przedstawiamy list otwarty Kongresu w sprawie zmian w prawie budowlanym: LIST OTWARTY organizacji i inicjatyw społecznych KONGRESU RUCHÓW MIEJSKICH Na stronie Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (MTBiGM) opublikowano informację o rozpoczęciu w dn. 12 czerwca konsultacji społecznych do założeń do projektu nowej ustawy prawa budowlanego oraz nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pismo podsekretarza stanu  MTBiGM Janusza Żbika przesłano do 51 podmiotów, związanych z budownictwem, m.in. izb branżowych i organizacji zawodowych, nadzoru budowlanego, administracji architektoniczno-budowlanej, przedstawicieli samorządu. Wśród w/w adresatów brak jest organizacji obywatelskich, w tym ze środowiska Kongresu Ruchów Miejskich (KRM), które od lat i na co dzień działają w obszarze ładu/chaosu przestrzennego.