Mamy 15 lat. Czas na zmiany!

nowe logo zmiana

Rafał Górski

15. urodziny Instytutu Spraw Obywatelskich to dobry czas na refleksję. Spojrzenie w przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.

Przeszłość uczy, że byliśmy skuteczni tam, gdzie łączyliśmy eksperckość i wiarygodność z emocjami i mobilizacją.

Teraźniejszość podpowiada, że czas na zmiany, bo inaczej organizację czeka śmierć. Przypomina słowa Petera Druckera:

W ostatecznym rozrachunku o sukcesie czy porażce organizacji przesądza to, czy jest w stanie przyciągnąć do siebie i zatrzymać ludzi zaangażowanych w jej sprawy. Potrzebujemy na pokładzie Instytutu nowych ludzi angażujących się w nasze inicjatywy i kampanie. A dziś obywatele oczekują od organizacji społecznych innych rzeczy niż 15 lat temu.

Z kolei przyszłość radzi powrót do korzeni, czyli do mówienia o tym, o czym pisał Olaf Swolkień w 1995 roku w eseju „Nowy ustrój – te same wartości. Rzecz o tym dlaczego współczesny człowiek niszczy naturalne środowisko„. Na planecie z ograniczonymi zasobami nieograniczony wzrost ilościowy po prostu nie istnieje. Zespół z Massachusetts Institute of Technology przygotował w 1972 roku raport „Granice wzrostu”. Prognozy przewidywały wzrastającą liczbę ludzi na Ziemi, niedobory ropy naftowej czy wody, wzrost zanieczyszczenia środowiska. A w XXI wieku załamanie gospodarki i spadek populacji. Kolejno w 1994, 2004 i 2011, 2012 i 2014 roku raport był weryfikowany. Uzyskane wyniki potwierdziły słuszność ostrzeżeń z 1972 roku. Nasza cywilizacja zmierza do katastrofy…

Albert Einstein mówił:

Wszystko należy upraszczać jak tylko można, ale nie bardziej.

Zastosowaliśmy tę wskazówkę do logo. Nowe logo jest proste, pozbawione wszystkich zbędnych dodatków. Jest nazwa organizacji i ona ma być zapamiętana – Instytut Spraw Obywatelskich. Tylko tyle i aż tyle.

W przeszłości odbiorcy naszych działań nazywali nas: INSPIRO, Fundacja INSPRO, FISO, INSPRO, Instytut Praw Obywatelskich, Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO), Instytut INSPRO, INSPRO – Instytut Spraw Obywatelskich, itd. Kończymy z tym.

nowe logo instytut spraw obywatelskich

Dlaczego czerwony zamiast niebieskiego? Bo DNA Instytutu Spraw Obywatelskich to walka i mobilizowanie obywateli do działania. Zmiany, o których marzymy, trzeba wywalczyć. A doświadczenia z przeszłości pokazują, że najlepsze czasy to czasy, kiedy u obywateli zwiększaliśmy ciśnienie krwi (czerwień). Czerwony dodaje energii i rozbudza emocje. Z kolei obserwując, jak szybko i w jakim kierunku zmierza świat, dochodzimy do wniosku, że edukacją i samymi raportami niczego nie wskóramy. Niebieski działa uspokajająco. Czas na spokój się skończył. Czas na mocne działania.
Czcionka w nowym logotypie nazywa się „Good”, co oznacza, że zmiana wyjdzie nam na dobre. Jej autorem jest polski projektant czcionek Łukasz Dziedzic. Postawiliśmy na patriotyzm gospodarczy.

Zmiana logo to nie jedyna zmiana. Od 1 stycznia 2020 roku ruszamy z nową stroną www.InstytutSprawObywatelskich.pl. Do końca roku czeka nas też transformacja naszych kampanii i inicjatyw.

Na bieżąco będziemy Was o tym informować. 15. urodziny Instytutu Spraw Obywatelskich to dobry moment na refleksję i… zmiany 🙂

Pozdrawiam serdecznie, 
Rafał Górski
prezes Instytutu Spraw Obywatelskich

Przejdź do archiwum tekstów na temat:

Instytut Spraw Obywatelskich

Być może zainteresują Cię również:

Lepszy transport
Miasto w ruchu

Wojciech Makowski z INSPRO o CO2 z samochodów

INSPRO jest częścią europejskiej federacji Transport & Environment i walczy o zatwierdzenie norm efektywności paliwowej samochodów. Obecnie (na poziomie Parlamentu Europejskiego) następuje opóźnianie tego procesu. Skutkować to będzie pojawieniem się bardziej oszczędnych samochodów kilka lat później, a co za tym idzie później pojawią się też oszczędności na paliwie .

OWES Instytutu

Tydzień Być i Mieć – święto przedsiębiorczości społecznej w Łodzi

Łódzkie Centrum KLUCZ działające pod egidą Instytutu Spraw Obywatelskich (INSPRO) zaprasza do wzięcia udziału w Tygodniu Być i Mieć – festiwalu dedykowanemu ludziom, którzy w swojej działalności łączą dbałość o dobro wspólne, realizację własnych pasji i efekt komercyjny. Celem Tygodnia „Być i Mieć” jest zapoznanie łodzian z ofertą Reprezentantów przedsiębiorczości społecznej oraz promocja tego rozwiązania biznesowego i stojących za nim idei. Tydzień Być i Mieć to szereg bezpłatnych atrakcji, z których będziecie mogli skorzystać w terminie 18-25 listopada 2013 r. w Łodzi.