Podróżuj koleją w pracy: które firmy torują drogę zrównoważonym podróżom służbowym?

Ludzie biznesu jadący pociągiem
fot. gpointstudio na Freepik

Piotr Skubisz

Tygodnik Spraw Obywatelskich – logo

Nr 201 / (45) 2023

Podróżowanie samolotem w ramach pracy stało się czymś niezwykle powszechnym dla części pracowników. Tymczasem na niektórych popularnych trasach, takich jak Londyn Amsterdam, podróż koleją zamiast samolotem pozwala zmniejszyć ślad węglowy pracownika o 93%. Jednak zbyt mało firm uwzględniło kolej wśród swoich zasad dotyczących podróży służbowych, jak wynika z nowych informacji, przygotowanych przez kampanię Travel Smart.

Podróże służbowe stanowią 15-20% wszystkich podróży lotniczych na świecie [1].

W czasach, gdy firmy starają się zmniejszyć swój ślad węglowy, ograniczenie lotów służbowych jest łatwym sposobem na osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju.

Podróż koleją jest realną i korzystną opcją, dostępną dla firm działających w Europie i Stanach Zjednoczonych. Pomimo tego, zbyt mało firm wdraża podróże koleją do swojej polityki wyjazdów służbowych. Jest to główny wniosek płynący z nowego raportu przygotowanego przez kampanię Travel Smart Campaign i organizację Transport & Environment. Redukcja emisji na niektórych popularnych trasach biznesowych może sięgać nawet –97%.

Tylko nieliczne firmy aktywnie promują podróże koleją wśród pracowników. W ramach kampanii Travel Smart przeprowadzono ankietę wśród 322 firm w celu zebrania informacji na temat ich praktyk w zakresie polityki podróży.

Spośród firm, które odpowiedziały na ankietę, 28 ustanowiło politykę mającą na celu przeniesienie podróży służbowych na kolej.

Warto zauważyć, że 294 firmy albo nie posiadają polityk, albo nie zostały zidentyfikowane jako posiadające konkretne polityki mające na celu przejście z transportu lotniczego na kolejowy. Jest to niepokojąca obserwacja, biorąc pod uwagę kryzys klimatyczny, stwierdza T&E w opracowaniu.

Wśród respondentów kampania Travel Smart zidentyfikowała siedem firm z ambitną polityką kolejową. Są to Swiss Re, Steelcase, ABN Amro, Mapfre, Publicis Group, Ante Group i Simon Kucher. Wśród zidentyfikowanych polityk znalazły się:

  • przedsiębiorstwa ustaliły budżet klimatyczny na podróże dla firmy i dla każdego działu,
  • firmy wyznaczyły cel polegający na zamianie części podróży lotniczych na podróże koleją,
  • pracownicy muszą korzystać z pociągu zamiast planować podróże poniżej określonej liczby godzin lub kilometrów,
  • pracownikom oferuje się większy budżet i możliwość rezerwacji biletów pierwszej klasy, jeśli jest to możliwe, aby zachęcić ich do podróżowania koleją,
  • firmy przyznają pracownikom dodatkowy urlop, jeśli korzystają z kolei lub transportu niskoemisyjnego z powodów osobistych,
  • pracownikom zezwala się na telepracę w pociągu podczas podróży prywatnych.

Firmy zostały również poproszone o przedstawienie danych dotyczących kilometrów przebytych drogą lotniczą i kolejową w 2019 r. w porównaniu z 2022 r. 14 firm przesłało dane i we wszystkich przypadkach firmy zmniejszyły liczbę kilometrów pokonanych drogą lotniczą. W konsekwencji 6 z 14 firm zwiększyło liczbę podróży koleją.

Kampania Travel Smart zachęca przedsiębiorstwa do pójścia w ślady siedmiu wyżej wymienionych firm i ustanowienia ambitnych polityk w zakresie podróży koleją, które umożliwią im znaczne ograniczenie emisji z podróży służbowych.

Więcej informacji można znaleźć w briefingu (język angielski).

Przypisy:

[1] https://www.mckinsey.com/

Sprawdź inne artykuły z tego wydania tygodnika:

Nr 201 / (45) 2023

Przejdź do archiwum tekstów na temat:

# Ekologia # Rynek pracy # Świat Lepszy transport

Przejdź na podstronę inicjatywy:

Co robimy / Lepszy transport

Być może zainteresują Cię również:

# Ekologia

Opinia / Ujawniony projekt dyrektywy o OZE

Sprzeczne komunikaty  Komisji Europejskiej: w jednym dokumencie  zadeklarowała wycofanie się z promowania biopaliw pierwszej generacji, a w drugim podtrzymuje ich użycie w UE przynajmniej do 2030 r.