Łukasz Kamiński, Kosma Nykiel, Jacek Wesołowski, Kasper Fiszer, Rafał Górski
Aktywność Obywatelska nr 1(33)/2024
Bezpłatna gazeta społeczna.
Czy będziesz jechał szybciej?
„(…) Łódź jest doskonale przygotowana do tego, żeby wprowadzać priorytety w sygnalizacjach świetlnych, ponieważ większość instalacji jest zmodernizowana, wyposażona w detekcję, podłączona do centrum sterowania ruchem. Jedyne, co jest potrzebne, to przeprogramowanie tych sygnalizacji. Według naszych analiz w Łodzi można oczekiwać piorunującego skrócenia czasu przejazdów tramwajów rzędu 30–40%” – zauważa Jarosław Szustek, główny specjalista ds. inżynierii ruchu (Dział Rozwoju Systemu Tramwajowego – Biuro Utrzymania Infrastruktury w spółce Tramwaje Warszawskie).
10 lat temu Urząd Miasta Łodzi zakupił system sterowania ruchem, który miał usprawnić poruszanie się po ponad 230 skrzyżowaniach. System kosztował nas, łodzian, 78 mln złotych. Do dziś nie działa. Nie ma np. zielonej fali dla tramwajów…
„Jeżeli tramwaje nie stoją na skrzyżowaniach, nie tracą czasu, my realnie jako spółka też oszczędzamy. Czyli ten sam rozkład jazdy jesteśmy w stanie zrealizować mniejszą liczbą pojazdów. Mało tego, jesteśmy w stanie wydać mniej pieniędzy na energię elektryczną, bo te same tramwaje, żeby zrealizować ten sam rozkład jazdy, po prostu zużywają mniej energii, bo rzadziej zatrzymują się i ruszają na światłach. A to zatrzymywanie się przed sygnalizacją świetlną generuje największe koszty tramwaju. Nasze badania wyraźnie pokazują różnicę w zużyciu energii na poziomie około 13% (!)” – podkreśla dr inż. Anna Górka, specjalista ds. inżynierii ruchu (Dział Rozwoju Systemu Tramwajowego – Biuro Utrzymania Infrastruktury w spółce Tramwaje Warszawskie), prowadząca zajęcia dotyczące inżynierii ruchu drogowego i modelowania ruchu drogowego na Politechnice Warszawskiej.
Czy to możliwe, żebyśmy my, pasażerowie, jeździli szybciej po Łodzi? Tak. Jak to zrobić? Zachęcam do lektury. I do współpracy z Instytutem Spraw Obywatelskich, który już od 20 lat walczy o lepszy transport. Czekamy na Twój ruch.
Rafał Górski
prezes Instytutu Spraw Obywatelskich
Pobierz publikację
Chętnie wyślemy Ci naszą publikację. Wystarczy, że zapiszesz się do newslettera Instytutu Spraw Obywatelskich (obiecujemy, że nie spamujemy, a dzięki temu będziesz na bieżąco z naszymi kampaniami). Podaj adres e-mail, a otrzymasz link do pobrania publikacji.
Projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.