Ranking Travel Smart 2024: Jak firmy wpływają na środowisko poprzez podróże służbowe

W najnowszym rankingu „Travel Smart 2024”, opracowanym przez globalną kampanię Travel Smart, poddano analizie podejście globalnych firm do redukcji emisji gazów cieplarnianych z podróży służbowych. Przygotowaliśmy podsumowanie tegorocznego rankingu.
Travel Smart Ranking to coroczna analiza działań globalnych firm, oceniająca ich zaangażowanie w ograniczanie emisji związanych z lotami służbowymi.
W edycji 2024 r. ranking pokazuje, że wiele dużych firm, często korzystających z lotów, nadal nie podejmuje wystarczających działań w celu redukcji emisji.
Podsumowanie głównych wniosków
- Cel redukcji emisji: Choć 57 dużych firm ustaliło konkretne cele w zakresie redukcji emisji, aż 83% globalnych firm wciąż nie posiada takich planów. Ta statystyka pokazuje wyraźny brak działań wśród większości firm na świecie.
- Emisyjne giganty: 25 firm najbardziej intensywnie korzystających z lotów generuje 36% emisji spośród 328 firm uwzględnionych w rankingu. W szczególności te firmy nie wyznaczyły jeszcze żadnych celów redukcyjnych, co stawia je w niekorzystnym świetle w kontekście zrównoważonego rozwoju.
- Złoty standard: Tylko 5 z 328 firm osiągnęło tzw. złoty standard, raportując emisje związane z podróżami lotniczymi i zobowiązując się do ich bezwzględnej redukcji o 50% lub więcej do 2025 r. lub wcześniej. Firmy te stanowią wzór do naśladowania w branży.
- Kompleksowe raportowanie: 44 wiodące firmy zgłaszają całkowity wpływ swoich lotów na środowisko, uwzględniając emisje inne niż CO2. Większość firm wciąż jednak nie bierze pod uwagę tych dodatkowych czynników.
- Zmiany w emisji: Połowa z największych globalnych firm utrzymała emisje na poziomie poniżej 50% wartości z 2019 r. w 2022 r., co pokazuje, że możliwe jest prowadzenie działalności przy jednoczesnej redukcji emisji.
Rola rządów
Aby skutecznie ograniczyć emisje związane z podróżami służbowymi, rządy powinny nakładać na przedsiębiorstwa obowiązek ich redukcji oraz raportowania całkowitego wpływu podróży lotniczych. Konieczne jest również uwzględnienie celów redukcji emisji w planach dotyczących transformacji klimatycznej.
Innowacyjne podejścia
W 2022 r. emisje firm związane z podróżami lotniczymi były o 46% niższe niż w 2019 r., co było częściowo wynikiem ograniczeń związanych z pandemią COVID-19. Jednak analiza pokazuje, że podróże służbowe nie odbiły się w takim samym stopniu, jak w przypadku lotnictwa komercyjnego, co sugeruje, że korporacje wprowadzają innowacyjne praktyki, aby ograniczyć liczbę lotów.
Przykłady najlepszych praktyk
Tylko pięć firm w rankingu osiągnęło „złoty standard” kampanii Travel Smart, w tym Zurich Insurance Group, Swiss Re, Fidelity International, ABN Amro i Novo Nordisk. Te firmy nie tylko raportują emisje z podróży lotniczych, ale także zobowiązały się do ich bezwzględnej redukcji o 50% lub więcej do 2025 roku.
Kluczowa rola kolei
W tej edycji rankingu wyróżniono firmy, które rezygnują z podróży lotniczych na rzecz transportu kolejowego.
Redukcja emisji na popularnych trasach biznesowych dzięki transportowi kolejowemu może zmniejszyć emisje nawet o 97% w porównaniu z lotami. Tylko 28 wiodących firm wdrożyło politykę zmiany sposobu podróżowania z lotów służbowych na transport kolejowy, co jest prostym krokiem w kierunku zrównoważonego rozwoju.
Nowe regulacje
W 2023 r. wprowadzono nowe kroki regulacyjne wpływające na podróże służbowe. W Europie zatwierdzono dyrektywę UE w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, a w Stanach Zjednoczonych wprowadzono kalifornijskie prawo odpowiedzialności korporacyjnej za dane klimatyczne. W Wielkiej Brytanii grupa zadaniowa ds. planu przejściowego opublikowała ramowe plany transformacji klimatycznej, a w Holandii wprowadzono wymóg redukcji emisji o 50% do 2030 r.
Więcej informacji o kampanii na stronie Travel Smart Campaign
Podsumowanie Raportu 2024 w pdf [język polski]
Sprawdź inne artykuły z tego wydania tygodnika:
Przejdź do archiwum tekstów na temat:
# Ekologia # Świat Lepszy transport