Ranking Travel Smart 2024: Jak firmy wpływają na środowisko poprzez podróże służbowe

lecący samolot pasażerski
fot. Daniel Dan outsideclick z Pixabay

Piotr Skubisz

Tygodnik Spraw Obywatelskich – logo

Nr 260 / (52) 2024

W najnowszym rankingu „Travel Smart 2024”, opracowanym przez globalną kampanię Travel Smart, poddano analizie podejście globalnych firm do redukcji emisji gazów cieplarnianych z podróży służbowych. Przygotowaliśmy podsumowanie tegorocznego rankingu.

Travel Smart Ranking to coroczna analiza działań globalnych firm, oceniająca ich zaangażowanie w ograniczanie emisji związanych z lotami służbowymi.

W edycji 2024 r. ranking pokazuje, że wiele dużych firm, często korzystających z lotów, nadal nie podejmuje wystarczających działań w celu redukcji emisji.

Podsumowanie głównych wniosków

  1. Cel redukcji emisji: Choć 57 dużych firm ustaliło konkretne cele w zakresie redukcji emisji, aż 83% globalnych firm wciąż nie posiada takich planów. Ta statystyka pokazuje wyraźny brak działań wśród większości firm na świecie.
  2. Emisyjne giganty: 25 firm najbardziej intensywnie korzystających z lotów generuje 36% emisji spośród 328 firm uwzględnionych w rankingu. W szczególności te firmy nie wyznaczyły jeszcze żadnych celów redukcyjnych, co stawia je w niekorzystnym świetle w kontekście zrównoważonego rozwoju.
  3. Złoty standard: Tylko 5 z 328 firm osiągnęło tzw. złoty standard, raportując emisje związane z podróżami lotniczymi i zobowiązując się do ich bezwzględnej redukcji o 50% lub więcej do 2025 r. lub wcześniej. Firmy te stanowią wzór do naśladowania w branży.
  4. Kompleksowe raportowanie: 44 wiodące firmy zgłaszają całkowity wpływ swoich lotów na środowisko, uwzględniając emisje inne niż CO2. Większość firm wciąż jednak nie bierze pod uwagę tych dodatkowych czynników.
  5. Zmiany w emisji: Połowa z największych globalnych firm utrzymała emisje na poziomie poniżej 50% wartości z 2019 r. w 2022 r., co pokazuje, że możliwe jest prowadzenie działalności przy jednoczesnej redukcji emisji.

Rola rządów

Aby skutecznie ograniczyć emisje związane z podróżami służbowymi, rządy powinny nakładać na przedsiębiorstwa obowiązek ich redukcji oraz raportowania całkowitego wpływu podróży lotniczych. Konieczne jest również uwzględnienie celów redukcji emisji w planach dotyczących transformacji klimatycznej.

Innowacyjne podejścia

W 2022 r. emisje firm związane z podróżami lotniczymi były o 46% niższe niż w 2019 r., co było częściowo wynikiem ograniczeń związanych z pandemią COVID-19. Jednak analiza pokazuje, że podróże służbowe nie odbiły się w takim samym stopniu, jak w przypadku lotnictwa komercyjnego, co sugeruje, że korporacje wprowadzają innowacyjne praktyki, aby ograniczyć liczbę lotów.

Przykłady najlepszych praktyk

Tylko pięć firm w rankingu osiągnęło „złoty standard” kampanii Travel Smart, w tym Zurich Insurance Group, Swiss Re, Fidelity International, ABN Amro i Novo Nordisk. Te firmy nie tylko raportują emisje z podróży lotniczych, ale także zobowiązały się do ich bezwzględnej redukcji o 50% lub więcej do 2025 roku.

Kluczowa rola kolei

W tej edycji rankingu wyróżniono firmy, które rezygnują z podróży lotniczych na rzecz transportu kolejowego.

Redukcja emisji na popularnych trasach biznesowych dzięki transportowi kolejowemu może zmniejszyć emisje nawet o 97% w porównaniu z lotami. Tylko 28 wiodących firm wdrożyło politykę zmiany sposobu podróżowania z lotów służbowych na transport kolejowy, co jest prostym krokiem w kierunku zrównoważonego rozwoju.

Nowe regulacje

W 2023 r. wprowadzono nowe kroki regulacyjne wpływające na podróże służbowe. W Europie zatwierdzono dyrektywę UE w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, a w Stanach Zjednoczonych wprowadzono kalifornijskie prawo odpowiedzialności korporacyjnej za dane klimatyczne. W Wielkiej Brytanii grupa zadaniowa ds. planu przejściowego opublikowała ramowe plany transformacji klimatycznej, a w Holandii wprowadzono wymóg redukcji emisji o 50% do 2030 r.

Więcej informacji o kampanii na stronie Travel Smart Campaign

Podsumowanie Raportu 2024 w pdf [język polski]

Sprawdź inne artykuły z tego wydania tygodnika:

Nr 260 / (52) 2024

Przejdź do archiwum tekstów na temat:

# Ekologia # Świat Lepszy transport

Przejdź na podstronę inicjatywy:

Co robimy / Lepszy transport

Być może zainteresują Cię również:

OWES Instytutu

Stwórz nowe miejsca pracy w Łodzi

Do 7 marca 2019 r. trwa nabór formularzy rekrutacyjnych osób oraz podmiotów, które chcą utworzyć nowe miejsca pracy w fundacjach, stowarzyszeniach lub spółdzielniach socjalnych. Nabór…