TVP znów nie wyemituje naszego spotu
Nasz spot „Wszyscy jesteśmy królikami doświadczalnymi” nie zostanie wyemitowany przez Telewizję Publiczną w ramach nieodpłatnego czasu antenowego przeznaczonego dla organizacji pożytku publicznego. TVP argumentuje to tak:
Spoty powinny wpływać na zmianę postaw społecznych, a tymczasem przedstawiony spot promuje akcję podpisywania petycji.
Uważamy to za bezzasadne, bo przecież podpisanie się pod petycją obywatelską i udzielenie poparcia inicjatywie jest zmianą postawy społecznej w tej konkretnej sprawie.
Co szczególnie istotne TVP w przesłanym piśmie źle definiuje cel naszej kampanii pisząc: „głównym założeniem kampanii jest sprzeciw wobec sprzedaży żywności modyfikowanej genetycznie”. Tymczasem celem kampanii jest: „Wprowadzenie w Polsce jednolitego znakowania żywności wyprodukowanej w całym łańcuchu bez udziału Genetycznie Modyfikowanych Organizmów (GMO)”. Cel ten jest niezmienny od kilku lat oraz pojawia się we wszystkich komunikatach, w tym w piśmie przesłanym do TVP. Nasuwa się zatem pytanie, jak można decydować o emisji spotu kampanii, której cel jest źle interpretowany.
Dodatkowo zastanawiamy się czy na decyzję TVP miał wpływ gorący czas polityczny i wciąż niejasne stanowisko polskiego rządu ws. CETA, czyli umowy handlowej z Kanadą. Dlaczego? W ramach akcji mobilizujemy obywateli do podpisywania się pod petycją ws. oznakowania żywności wolnej od GMO. Kanada natomiast jest jednym z trzech największych producentów żywności GMO na świecie, która nie ma oznakowania.
Odpowiedź TVP ws. spotu INSPRO 11.10.2016 r. (pdf)
Prośba INSPRO o emisję spotu 19.09.2016 r. (pdf)