„ZROBIONE – ZAPŁACONE czyli Praca domowa Kobiet – jak ją wynagradzać?” – Wywiad z Agatą Woźniak ze Stowarzyszenia Kobiet Aktywnych, naszej organizacji partnerskiej

Agata Woźniak – menadżerka projektu kampanii Zrobione – Docenione – Wiele warte. Kampanii, której celem jest stworzenie parlamentarnego i medialnego lobby na rzecz równego traktowania pracy produkcyjnej i reprodukcyjnej – jak nazywa się w międzynarodowych dokumentach pracę domową.

Red.gorolki.pl: Ruszyła kampania „ZROBIONE – ZAPŁACONE czyli Praca domowa Kobiet – jak ją wynagradzać?” O co w tej kampanii chodzi? Agata Woźniak, menedżerka projektu kampanii Zrobione – Docenione – Wiele warte: Celem kampanii jest uświadomienie społeczeństwu wartości pracy domowej kobiet. Projekt jest realizowany dzięki wsparciu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich i środków Unii Europejskiej.W ramach kampanii Zrobione – Docenione – Wiele warte… została utworzona koalicja organizacji pozarządowych, które popierają idee projektu i chcą towarzyszyć Instytutowi w drodze do społeczeństwa doceniającego wartość pracy domowej. Stworzono ogólnopolską sieć liderek, które w swoich regionach informują i lobbują na rzecz proponowanych przez ISO rozwiązań. Wśród nich jest Stowarzyszenie Aktywne Kobiety.A nasze credo, najkrócej mówiąc, brzmi tak: Jest OK, jeśli poza domem mogą swobodnie pracować te, kobiety, które chcą.Jest OK, jeśli te, które chcą, mogą swobodnie pracować w domu, na rzecz swoich rodzin i nie są za to karane finansowym ubezwłasnowolnieniem.Jest OK, jeśli i jedne i drugie maja swobodę wyboru.A jeśli kobieta i jej partner zamienią się rolami i nikt nie uzna, że oboje zwariowali to także jest OK.

Red. Akcję rozpoczęłyście na Placu Stulecia w Sosnowcu, dlaczego akurat tam i jak przebiegała? A.W :Plac Stulecia, czyli tak zwana Patelnia jest sercem Sosnowca. Codziennie przechodzi przez to miejsce kilkaset osób, a naszym celem było dotrzeć do jak największej ilości osób. Już od rana na pod pomnikiem Kiepury ustawione zostały namioty i sprzęty niezbędne do imitacji domu. Rozwieszone zostało pranie, wystawione stoisko do prasowania, ustawiony pokój dzienny, kuchnia, pralka. W okolicy Placu powieszono plakaty kampanii. Na sznurku pomiędzy praniem oraz pomiędzy plakatami rozwieszone zostały takie hasła jak:Prowadzę dom, znaczy pracuję, 6 milionów polskich kobiet pracuje tylko w domu. Ile to jest warte? Około 1100 zł miesięcznie – mówi GUS. Około 2500 zł miesięcznie – mówi ekonomistka z SGGW Beata Mikuta. ,82% Polaków chce, by kobietom, które rezygnują z pracy zawodowej i zajmują się domem, państwo wypłacało pensję – wynika z sondażu TNS OBOP przeprowadzonego dla „Dziennika”. Rozstawione zostało stoisko fakturowe z cennikiem prac domowych.Ponadto został ustawiony flipchart z informacją: „Doceniam pracę domową kobiet. Akcja Miejska Zrobione – Docenione – Wiele warte… Sosnowiec, 24.05.2007”, pod którą podpisywały się osoby popierające akcję.Przez cały czas trwania Akcji wykonywane były czynności domowe, wydawane faktury, rozdawane ulotki, naklejki oraz opowiadania „Krzątactwo – istota zrobione-niezapłacone”. Nawoływano przez megafon do odbierania faktur, do przyłączenia się do Akcji, zostawiania podpisów oraz informowano o problemie.

Red: Czy akcją zainteresowani byli również mężczyźni?A.W: Owszem, odbierali faktury i podpisywali się na tablicy. Do Akcji przyłączył się radny miasta Sosnowca Jacek Kazimierczak, który wyprał bieliznę oraz udzielił wywiadu dla Radia Katowice. Ponadto Akcję uświetnił swoją obecnością gitarzysta zespołu Myslovitz – Przemysław Myszor, który wykonał parę czynności domowych, odebrał fakturę oraz otrzymał materiały informacyjne dotyczące kampanii Zrobione…

Red: Akcja obejmuje 64 kraje, które mają podobne problemy, ale różne są różne uwarunkowania, jakie konkretne działania będą podejmowane w naszym regionie?A.W: Chcemy zwrócić uwagę społeczności Zagłębia i Śląska na problem, jakim jest: „naturalne” nieopłacanie wykonywanej przez kobiety pracy domowej. Założyłyśmy przy tym stosowanie różnych form przekazu, takich jak : konferencja prasowa, akcja miejska, akcja medialna oraz debata publiczna – celem kampanii było stworzenie parlamentarnego i medialnego lobby na rzecz równego traktowania pracy produkcyjnej i reprodukcyjnej – jak nazywa się w międzynarodowych dokumentach pracę domową.Chcemy lobbować wśród parlamentarzystów rozwiązanie, które w tej chwili budżet kraju jest w stanie wytrzymać. Jest to podział składki emerytalnej między partnerami. Tylko, że partnerzy musieliby wyrazić gotowość, żeby to zrobić i to przede wszystkich ich należy przekonać, że warto i że to świetnie się sprawdza, np. w Szwajcarii. To, co trzeba, więc robić to mówić o pracy domowej i uświadamiać ludziom jej wartość i nie pozwolić sobie „zamknąć ust” stwierdzeniem, że domagamy się gruszek na wierzbie, ponieważ i tak nie ma nikogo, kto mógłby płacić za prace domową.

Red: Dlaczego akurat teraz tyle się mówi i robi dla kobiet pracujących w domu? Zawsze były „gospodynie domowe” i nikt wcześniej nie mówił o ich prawach i potrzebach, były tylko obowiązki, pracuj w domu, wychowuj dzieci i ładnie wyglądaj. A.W: Zmieniła się świadomość kobiet. Są one bardziej wykształcone, ambitne, aktywne zawodowo, lepiej uświadomione feministycznie niż kiedyś. Więcej mówi się o sytuacji kobiet. Coraz bardziej popularny staje się partnerski model rodziny, z równym podziałem obowiązków. Duży wpływ na postawę społeczeństwa odgrywają również media i organizacje kobiece.

Red: Jak można poprawić tę sytuację i zmienić myślenie, że kobiety, które zostają w domu nie robią nic istotnego, takie tam babskie obowiązki?A.W: Poprzez udział w takich akcjach jak nasza. Należy mówić, uświadamiać społeczeństwo, włączać do dyskusji, prezentować w mediach wartość pracy domowej, rolę, jaka odgrywa w budżecie domowym i w budżecie państwa. Należy tę ideę rozpowszechniać wśród ludzi młodych, wchodzących w dorosłość, np. poprzez podejmowanie tej tematyki na zajęciach z Wiedzy o społeczeństwie czy Przedsiębiorczości.

Red: Jeśli kobiety chciałyby wesprzeć akcję to gdzie powinny się skierować?

A.W: Zapraszamy na stronę www.kasakobiet.oai.pl i do składania podpisów pod apelem o oszacowanie wkładu nieodpłatnej pracy domowej w rozwój gospodarczy kraju.

Zapraszamy również do siedziby Stowarzyszenia Aktywne Kobiety, do pomocy w organizowaniu 2. Akcji Miejskiej, która odbędzie się jesienią. Prosimy do nas pisać na adres: agata@aktywnekobiety.org.pl

Źródło: Gorolki – portal kobiet Zagłębia

Karolina Goś-Wójcicka

Przejdź do archiwum tekstów na temat:

Dom to praca

Przejdź na podstronę inicjatywy:

Co robimy / Dom to praca

Być może zainteresują Cię również: