Raport strażniczy na temat transportu zbiorowego Łodzi w kontekście realizacji polityki transportowej miasta – okładka

Raport

Kosma Nykiel

Raport strażniczy na temat transportu zbiorowego Łodzi w kontekście realizacji polityki transportowej miasta

Jak wyjechać z łódzkiego korka?

„To, co robimy, to pierwszy krok w długofalowej kampanii, żeby przywrócić transport publiczny społeczeństwu. Było już sporo demonstracji przed komisją Kongresu. Na jednej z nich było ponad 1000 osób. Jeżeli nikt nic nie mówi, ludzie zaczynają myśleć, że to coś, co przejdzie po cichu, albo że nikt nie jest w stanie nic zrobić. Jednak, kiedy ludzie zaczynają o tym myśleć i mówić, wtedy można to zmienić. To właśnie staramy się spowodować”.

To wypowiedź uczestniczki protestu z filmu dokumentalnego „Wpuszczeni w korek”. Dokument opowiada o tym, jak lobby drogowo-samochodowe zniszczyło transport publiczny w amerykańskich miastach. W 1998 roku przygotowaliśmy polską wersję filmu i od tego czasu pokazujemy go na publicznych wydarzeniach w wielu miastach, również w Łodzi.

Wpuszczeni w korek

Łódź – jedno z największych polskich miast – od dłuższego czasu zmaga się z poważnymi transportowymi problemami. Mimo że przeznacza się pokaźne fundusze na remonty i modernizacje, transport zbiorowy od wielu lat traci pasażerów na rzecz indywidualnej komunikacji samochodowej. Coraz bardziej zakorkowane ulice oraz osiedla, na których tereny zielone powoli ustępują rozrastającym się parkingom – oto cena, którą mieszkańcy muszą płacić za malejącą popularność tramwajów i autobusów.

Spirala śmierci Dlaczego jest, jak jest? Dlatego, że do dziś kluczowe zapisy i filozofia łódzkiej polityki transportowej z 1997 roku pozostają na papierze.

Od trzech dekad kolejne władze Łodzi nakręcały komunikacyjną spiralę śmierci. Podnoszenie cen biletów MPK, likwidacja linii tramwajowych, zmniejszanie częstotliwości ich kursowania – wszystko to powodowało, że mieszkańcy przestawali wierzyć, że transport publiczny może zaspokoić ich potrzeby. Wszak czas przejazdu się wydłużał, a jakość podróżowania się pogarszała. Łodzianie przesiadali się więc do samochodów, które dziś stoją w korkach. Spadały wpływy ze sprzedaży biletów. Władze argumentowały, że koszty obsługi transportu publicznego są zbyt wysokie. I podnosiły ceny biletów. Ta spirala śmierci to mechanizm znany z miast amerykańskich, który pokazany jest we wspomnianym filmie dokumentalnym „Wpuszczeni w korek”.

Czas na zmiany

Pamiętam, jak już w latach 90. my – społecznicy – apelowaliśmy o inwestycje w tramwaje miejskie i podmiejskie. Promowaliśmy buspasy i ścieżki rowerowe. Broniliśmy linii tramwajowych przeznaczanych do kasacji. Decydenci pukali się w czoło, nazywając nas oszołomami, i jednocześnie wpuszczali nas w korek…

Raport, który trzymasz w ręku, odpowiada na pytania: „Jak wyjechać z łódzkiego korka?”, „Jak przywrócić transport publiczny łodzianom?”, „Jak podnieść jakość życia w Łodzi?”.

Czy jest to możliwe? Tak. Potrzebujemy do tego silnej, oddolnej i obywatelskiej presji na władze miasta. Zapraszam do lektury, debaty publicznej i współpracy.

Rafał Górski
Prezes Instytutu Spraw Obywatelskich


Pobierz publikację

Chętnie wyślemy Ci naszą publikację. Wystarczy, że zapiszesz się do newslettera Instytutu Spraw Obywatelskich (obiecujemy, że nie spamujemy, a dzięki temu będziesz na bieżąco z naszymi kampaniami). Podaj adres e-mail, a otrzymasz link do pobrania publikacji.

Iceland, Liechtenstein, Norway – Active citizens fund

Projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.

Przejdź na podstronę inicjatywy:

Co robimy / Lepszy transport