fbpx

Tiry na tory

Logo kampanii Tiry na tory

Walczymy o politykę transportową przyjazną ludziom i środowisku.

Cele:

  1. Działamy na rzecz przeniesienia z dróg na kolej towarów przewożonych TIR-ami przez Polskę tranzytem.
  2. Domagamy się wprowadzenia w transporcie towarów zasad: „użytkownik płaci” i „zanieczyszczający płaci”.
  3. Popieramy obniżenie stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej dla przewozów intermodalnych.

Kalendarium najważniejszych wydarzeń kampanii:

  • 1996 – ruszamy z kampanią obywatelską „Tiry na tory” realizowaną w latach 1996–2003 przy wsparciu Rockefeller Brothers Fund i przy współpracy z Institute for Transportation and Development Policy.
  • 1998 – bierzemy czynny udział w akcji obywatelskiego nieposłuszeństwa w obronie Parku Krajobrazowego „Góra Św. Anny” przed budową autostrady A4.
  • 2002 – pomagamy rolnikom powołać do życia Związek Wywłaszczanych I Poszkodowanych przez Program Budowy Autostrad i Dróg Ekspresowych
  • 2010 – ruszamy z nową edycją naszej najpopularniejszej kampanii „Tiry na tory” – zna ją ponad połowa Polaków. Zbieramy 83 tysiące podpisów pod petycją, wzywającą rząd do uczynienia z hasła „tiry na tory” celu i zasady polskiej polityki transportowej. Trzy razy objeżdżamy Polskę – dwa razy z wystawą wspierającą kampanię, trzeci raz, aby wesprzeć działania społeczności cierpiących z powodu przejazdów tirów pod ich domami.
  • 2012 – z naszej inicjatywy, Minister Transportu powołuje Radę ds. Transportu Intermodalnego.
  • 2014 – przekonujemy Unię Europejską do szybszego wprowadzenia nowych kabin tirów, bezpieczniejszych dla pozostałych użytkowników dróg.
  • 2015 – po 19 latach prowadzenia naszej kampanii „Tiry na tory” partia, która wygrała wybory parlamentarne (Prawo i Sprawiedliwość) ma w swoim programie wpisaną realizację tej idei – i to dosłownie!
  • 2019 – „Miliardy złotych, by tiry wreszcie wjechały na tory” – to tytuł ze styczniowego numeru dziennika „Rzeczpospolita”. Centrum Unijnych Projektów Transportowych podaje, że ponad 2,5 mld zł ma trafić na wzmocnienie przewozów intermodalnych w Polsce. CUPT dofinansuje łącznie zakup 3409 wagonów-platform do przewozu kontenerów. 23 lata naszej kampanii obywatelskiej „Tiry na tory” przynosi rezultaty.
  • 2020 – zdobyliśmy nowe dane dla kampanii z IBDiM i opublikowaliśmy artykuł w formie „przeprosin” 🙂 – 1 samochód ciężarowy nie wpływa na nawierzchnię drogi tak, jak 160 000 aut osobowych. 1 tir wpływa na drogę tak, jak przejazd 3 200 000 aut osobowych.
  • 2021 – zmiana systemu poboru opłat drogowych od samochodów, w tym ciężarowych – od 1 października 2021 działa już tylko system eTOLL, oparty na satelitarnym systemie namierzania pozycji GPS, w miejsce poprzedniego systemu viaTOLL, opartego na bramownicach. To zmiana od lat promowana przez Instytut.

Plejlista wideo

Artykuły

Więcej »

Publikacje