Tiry na tory
Walczymy o politykę transportową przyjazną ludziom i środowisku.
Cele:
- Działamy na rzecz przeniesienia z dróg na kolej towarów przewożonych TIR-ami przez Polskę tranzytem.
- Domagamy się wprowadzenia w transporcie towarów zasad: „użytkownik płaci” i „zanieczyszczający płaci”.
- Popieramy obniżenie stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej dla przewozów intermodalnych.
Kalendarium najważniejszych wydarzeń kampanii:
- 1996 – ruszamy z kampanią obywatelską „Tiry na tory” realizowaną w latach 1996–2003 przy wsparciu Rockefeller Brothers Fund i przy współpracy z Institute for Transportation and Development Policy.
- 1998 – bierzemy czynny udział w akcji obywatelskiego nieposłuszeństwa w obronie Parku Krajobrazowego „Góra Św. Anny” przed budową autostrady A4.
- 2002 – pomagamy rolnikom powołać do życia Związek Wywłaszczanych I Poszkodowanych przez Program Budowy Autostrad i Dróg Ekspresowych
- 2010 – ruszamy z nową edycją naszej najpopularniejszej kampanii „Tiry na tory” – zna ją ponad połowa Polaków. Zbieramy 83 tysiące podpisów pod petycją, wzywającą rząd do uczynienia z hasła „tiry na tory” celu i zasady polskiej polityki transportowej. Trzy razy objeżdżamy Polskę – dwa razy z wystawą wspierającą kampanię, trzeci raz, aby wesprzeć działania społeczności cierpiących z powodu przejazdów tirów pod ich domami.
- 2012 – z naszej inicjatywy, Minister Transportu powołuje Radę ds. Transportu Intermodalnego.
- 2014 – przekonujemy Unię Europejską do szybszego wprowadzenia nowych kabin tirów, bezpieczniejszych dla pozostałych użytkowników dróg.
- 2015 – po 19 latach prowadzenia naszej kampanii „Tiry na tory” partia, która wygrała wybory parlamentarne (Prawo i Sprawiedliwość) ma w swoim programie wpisaną realizację tej idei – i to dosłownie!
- 2019 – „Miliardy złotych, by tiry wreszcie wjechały na tory” – to tytuł ze styczniowego numeru dziennika „Rzeczpospolita”. Centrum Unijnych Projektów Transportowych podaje, że ponad 2,5 mld zł ma trafić na wzmocnienie przewozów intermodalnych w Polsce. CUPT dofinansuje łącznie zakup 3409 wagonów-platform do przewozu kontenerów. 23 lata naszej kampanii obywatelskiej „Tiry na tory” przynosi rezultaty.
- 2020 – zdobyliśmy nowe dane dla kampanii z IBDiM i opublikowaliśmy artykuł w formie „przeprosin” 🙂 – 1 samochód ciężarowy nie wpływa na nawierzchnię drogi tak, jak 160 000 aut osobowych. 1 tir wpływa na drogę tak, jak przejazd 3 200 000 aut osobowych.
- 2021 – zmiana systemu poboru opłat drogowych od samochodów, w tym ciężarowych – od 1 października 2021 działa już tylko system eTOLL, oparty na satelitarnym systemie namierzania pozycji GPS, w miejsce poprzedniego systemu viaTOLL, opartego na bramownicach. To zmiana od lat promowana przez Instytut.
Playlista video
Artykuły

Wystawa „Tiry na tory” wróciła. Zobacz koniecznie. Zapraszamy!
Stacja Muzeum w Warszawie przypomina wystawę, która od 2010 roku kilkukrotnie zjeździła całą Polskę w ramach kampanii „Tiry na tory”. I pewnie w 1996 roku nikt z organizatorów…

Tiry na tory
# Ekologia
# Polityka
Felieton / Na jakim drzewie jest Bogusław Liberadzki?
Wzruszyłem się ostatnio, zadumałem i oddałem nieco szlachetnemu uczuciu nostalgii nad przemijającą postacią tego świata. A powodem była informacja, że europoseł Bogusław Liberadzki głosował…

Tiry na tory
# Społeczeństwo i kultura
Jak zniszczono transport publiczny w miastach. Przyjdź i zobacz dokument „Wpuszczeni w korek” w Stacji Muzeum (Warszawa)
„Wpuszczeni w korek” (ang. „Taken for a Ride”) to amerykański film dokumentalny, który opowiada o tym, jak w USA zniszczono sieci tramwajowe w dużych miastach. Komu było to na rękę…

Lepszy transport
Rewolucja energetyczna
Tiry na tory
# Ekologia
Rozmowa / „Biznes musi współpracować ze społeczeństwem w kwestii ochrony klimatu”. Polski szczyt klimatyczny już 8 i 9 października
Agnieszka Rozwadowska , Łukasz Janeczko
Z Agnieszką Rozwadowską, prezeską Carbon Footprint Foundation, rozmawiamy o zbliżającej się drugiej edycji polskiego szczytu klimatycznego – Carbon…