Lepszy transport
Walczymy o lepszy transport dla pieszych, pasażerów i rowerzystów.
Cele:
- Popularyzujemy rozwiązania przyjazne dla pieszych oraz pasażerów komunikacji publicznej i kolei.
- Zwiększamy świadomość na temat zagrożeń ze strony smogu samochodowego (PM1).
- Realizujemy certyfikacje polityk rowerowych miast, według metodologii Bicycle Policy Audit (BYPAD).
Kalendarium najważniejszych wydarzeń kampanii:
- 1998 – sprowadzamy do Polski film dokumentalny „Wpuszczeni w korek ” i przeprowadzamy jego pokazy na terenie całego kraju.
- 2004–2005 – organizujemy „Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu” i „Europejski Dzień bez Samochodu”. Mobilizujemy 105 polskich miast do uczestnictwa w inicjatywie. Daje nam to 3. miejsce w Europie, pod względem liczby miast zaangażowanych, po Hiszpanii (199 miast) i Austrii (166 miast).
- 2007–2010 – prowadzimy w partnerstwie z 12. innymi instytucjami międzynarodowy projekt na rzecz promocji przyjaznego transportu miejskiego „Added Value ”, finansowany przez Komisję Europejską.
- 2008 – w ramach inicjatywy „Miasto w ruchu” realizujemy projekt „Dajmy odetchnąć miastu – projekt na rzecz promocji i rozwoju transportu zrównoważonego w 100 miastach”. Wydajemy „Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego” Jacka Wesołowskiego. To najpopularniejsza w Polsce książka o transporcie przyjaznym miastu i człowiekowi.
- 2013 – przeprowadzamy certyfikację polityki rowerowej miasta Gdyni, według metodologii Bicycle Policy Audit (BYPAD).
- 2017 – dzięki naszym działaniom ws. ograniczenia smogu samochodowego Minister Jadwiga Emilewicz zapowiada, że jest wola polityczna, by przekazać samorządom prawa do uspokojenia ruchu samochodów w centrach miast.
- 2018 – wspólnie z organizacjami z całej Polski powołujemy do życia Federację Piesza Polska.
- 2019 – osiągamy sukces w ramach akcji #MyPasażerowie – temat wykluczenia transportowego trafia do centrum debaty publicznej. Dzięki oddolnej presji społecznej Ministerstwo Infrastruktury wprowadziło szereg dobrych zmian do projektu ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (tzw. ustawa PKS-owa).
- 2020 – Światowy Dzień bez Samochodu, który kończy Tydzień Zrównoważonego Transportu, obchodzimy 22 września. Z tej okazji prezentujemy wyniki pilotażowych badań – „Droga do szkoły a jakość powietrza”. Instytut Spraw Obywatelskich z Polskim Klubem Ekologicznym Okręg Mazowiecki i inni partnerami sprawdzał w nich, czy dowożenie dzieci do szkoły samochodem ma wpływ na zanieczyszczenie powietrza w jej pobliżu.
- 2021 – 1 czerwca 2021 weszło w życie pierwszeństwo dla pieszych wchodzących na przejście. To zmiana w prawie od lat promowana przez Instytut, również w ramach inicjatywy Piesza Polska.
Artykuły

Opinia / Brniemy w ślepą uliczkę. Czy transport z funduszy europejskich 2021-2027 będzie ekologiczny? (cz. 1) Fundusze krajowe
To już ostatni dzwonek. Proces planowania wydatkowania środków Unii Europejskiej na lata 2021-2027 wkracza w decydującą fazę. Fundusze krajowe są już w konsultacjach Komisji Europejskiej.

Jaka jest przyszłość nocnych pociągów w Polsce?
Co zniechęca obecnie pasażerów do korzystania z pociągów nocnych? Jaką rolę odgrywa niedopasowanie możliwości wyboru dostępnych połączeń, czasu przejazdu, ceny biletów do potrzeb odbiorców?…

Lepszy transport
# Polityka
# Społeczeństwo i kultura
# Świat
Opinia / Co dalej z międzynarodową koleją pasażerską w Europie?
Decyzja Komisji Europejskiej z 14 grudnia 2021 roku dotycząca dalszego wspierania europejskiej kolei pasażerskiej może napawać optymizmem. Wygląda na to, że Unia Europejska…

Listy od Czytelników: „Nie jeżdżą, bo po co mają jeździć”
Jak wygląda transport zbiorowy w regionach? O Sielcu jako przykładzie z województwa mazowieckiego napisał pan Łukasz. Sielec w gminie Goszczyn od zawsze był „odcięty od świata”.