Dom to praca

Logo kampanii Dom to praca

Walczymy o docenienie nieodpłatnej pracy domowej.

Cel:

Zwiększamy świadomość Polek i Polaków na temat wartości pracy domowej. Według danych GUS w 2013 roku przeciętna miesięczna wartość nieodpłatnej pracy domowej wykonywanej przez kobietę wynosiła 2113 złotych, a przez mężczyznę 1218 złotych.

Kalendarium najważniejszych wydarzeń kampanii:

  • 2002–2004 – Fundacja „Zadbać o świat” podejmuje pierwsze w Polsce działania na rzecz doceniania pracy domowej kobiet pod hasłem „ZROBIONE – ZAPŁACONE czyli Praca domowa Kobiet – jak ją wynagradzać?”
  • 2006 – Anna Mieszczanek inspiruje nas do zajęcia się problematyką pracy domowej kobiet. Z interdyscyplinarnym zespołem przygotowujemy raport „Nieopłacana praca domowa – jak ją traktować, żeby skutecznie tworzyć podstawy opiekuńczego społeczeństwa?”. W zespole eksperckim znaleźli się m.in.: dr hab. Irena E. Kotowska, prof. dr hab. Marek Góra, prof. dr hab. Tadeusz Kowalik, dr Danuta Duch, dr hab. Magdalena Środa i Wojciech Eichelberger.
  • 2007 – przeprowadzamy działania informacyjno-edukacyjne pod hasłem „Zrobione, docenione, wiele warte…”. Nasze spoty są nieodpłatnie emitowane w Programie Pierwszym PR oraz Superstacji, a artykuły o naszej kampanii publikują m.in. Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Organizujemy dwie ogólnopolskie akcje miejskie oraz galę wręczenia Nagrody Diamentowej Szczotki, której laureatami zostają: Szymon Majewski i Halina Sobańska. Wszystko jest możliwe dzięki zgranemu zespołowi w składzie: Karolina Goś-Wójcicka, Magdalena Doliwa-Górska, Barbara Żak i prężnej sieci wojewódzkich liderek.
  • 2009 – uczestniczymy w I Kongresie Kobiet Polskich. Zabieramy głos w panelu dyskusyjnym zatytułowanym „Kobiety i dom”.
  • 2009–2010 – pracujemy w powołanym przez Fundację MaMa Zespole ds. nieodpłatnej pracy domowej. Nasze prace wieńczy przekazanie w Sejmie rekomendacji dla rządu dotyczących nieodpłatnej pracy kobiet.
  • 2013–2014 – realizujemy społeczny monitoring mediów pod kątem informacji nt. nieodpłatnej pracy domowej. Organizujemy Dni Pracy w Domu – 6 wydarzeń w różnych miejscach w Polsce, gdzie odbywają się gry terenowe, pikniki, dyskusje oraz wspieramy lokalne grupy. Organizujemy również konferencję ekspercką „Dom to praca, a praca to sprawa polityczna”.
  • 2015–2016 – spotykamy się z decydentami (np. Ministrem Wojciechem Kaczmarczykiem, Pełnomocnikiem Rządu ds. Społeczeństwa Obywatelskiego i Pełnomocnikiem Rządu ds. Równego Traktowania). Bierzemy udział w seminarium „5 lat ustawy równościowej – ocena funkcjonowania i rekomendacje zmian”. Dołączamy do zespołu ds. przepisów i praktyk społecznych dyskryminujących rodziny i osoby wychowujące dzieci. O kampanii „Dom to praca” mówimy także w mediach (m.in. w I Programie Polskiego Radia i w TVN24Bis).
  • 2017–2018 – w nowej odsłonie kampanii szczególną uwagę poświęcamy opiekunom osób niepełnosprawnych/zależnych (np. dzieci, osób starszych). Postulujemy, aby ich opiekunowie – osoby pobierające świadczenia pielęgnacyjne, mogły dorabiać, jeśli mają taką możliwość. Spoty promujące petycję emituje Telewizja Polska oraz Polskie Radio. Otrzymujemy list od Pierwszej Damy Agaty Kornhauser-Dudy, w którym popiera nasze postulaty. Organizujemy debatę „Dom to praca – pozwól opiekunom dorabiać”, w której biorą udział dr Rafał Bakalarczyk, Agnieszka Ścigaj (poseł Kukiz ’15), Mirosław Przewoźnik (Dyrektor Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych) i Anna Janiak (Ekspert ruchu „Chcemy całego życia”). Przekazujemy do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej petycję wraz z zebranymi pod nią 13 477 podpisami.
  • 2019 – mamy sukces po 13 lat naszej kampanii Prezydent Andrzej Duda podpisuje ustawę wprowadzającą emerytury matczyne w ramach program „Mama 4+”. Ustawa ma zapewnić kobietom, które urodziły i opiekowały się co najmniej czwórką dzieci, rezygnując z pracy zawodowej, świadczenie odpowiadające minimalnej emeryturze.

Playlista video

Artykuły

Więcej »

Publikacje