Sukces! Przekonaliśmy UE do wprowadzenia bezpieczniejszych kabin ciężarówek

Dziś Rada Unii Europejskiej zatwierdziła nowe zasady projektowania kabin ciężarówek, które uratują setki żyć każdego roku.

Dzięki lobbingowi naszej kampanii „Tiry na tory” – oraz podobnych organizacji z całej Europy  bliski jest już koniec kabin płaskich jak cegły, bardzo niebezpiecznych dla pieszych, rowerzystów i wszystkich innych pojazdów w przypadku zderzenia. Będą one zastąpione kabinami, z których o wiele lepiej widać drogę, ze strefą zgniotu i zaokrągleniami co sprawi, że piesi i rowerzyści nie będą wciągani pod koła.

Walka nie była łatwa. Francja i Szwecja, działając w interesie Renault i Volvo, próbowały przesunąć wprowadzenie nowych kabin aż do 2025-2028 roku. Najwyraźniej te firmy nie chciały, żeby konkurencja mogła wprowadzić zmiany zanim oni to zrobią (nie było żadnego uzasadnienia dla moratorium na nowe kabiny, które będą wprowadzane dobrowolnie). Jednak wielu przewoźników poparło nasze działania, pokazując, że branża drogowa jest podzielona w tej sprawie.

Nasze działania wpłynęły na wycofanie się Polski z popierania wprowadzenia megaciężarówek (60-tonowych drogowych monstrów, które również były rozważane). Sympatycy kampanii „Tiry na tory” wysłali w sprawie ciężarówek więcej opinii do Komisji Europejskiej niż nadeszło z któregokolwiek innego kraju.

Dziś osiągnęliśmy duże zwycięstwo, uzyskując zielone światło dla wprowadzenia nowych kabin w 2021-2022, cztery lata przed terminem, którego chcieli producenci.

Nowe kabiny to kluczowa sprawa dla Polski, gdzie zarejestrowana jest największa flota tirów w całej Unii i gdzie co roku w wypadach z udziałem tirów ginie najwięcej osób (w 2013: 751, 22% ogólnej liczby zabitych na drogach). Poza tym, nowe kształty kabin obniżą zużycie paliwa, a co za tym idzie zanieczyszczenie powietrza, o 5-10%, dadzą też więcej przestrzeni kierowcy.

Działania na rzecz czystszych i bezpieczniejszych tirów były częścią naszego zaangażowania w sieć Transport i Środowisko, europejskiej federacji organizacji działających na rzecz zrównoważonego transportu.

Przejdź do archiwum tekstów na temat:

Lepszy transport Tiry na tory

Być może zainteresują Cię również:

Lepszy transport
Miasto w ruchu

Mało rowerowa Łódź

Inwestycje rowerowe postrzega się jako realizację żądań wąskiej grupy interesu - rowerzystów - mówi Wojciech Makowski, rzecznik osób niezmotoryzowanych w Łodzi, współpracujący z fundacją INSPRO. Nie bierze się jednak pod uwagę osób, które chętnie przesiadłyby się na rower, gdyby tylko miały po czym jeździć.

Instytut Spraw Obywatelskich
Obywatele decydują

Dość lekceważenia społeczeństwa, dość betonu partyjnego

11-14 września przedstawiciele INSPRO wezmą udział w ogólnopolskich dniach protestu organizowanych pod hasłem „Dość lekceważenia społeczeństwa” w Warszawie. Będziemy tam wyrażając swój sprzeciw wobec betonu partyjnego. Chcemy, żeby partie podzieliły się władzą i odpowiedzialnością z obywatelami. Chcemy wzmocnienia referendów, ustaw obywatelskich i inicjatyw uchwałodawczych.

Facebook i inne korporacje cenzurują treści! Zapisz się na Tygodnik Instytutu Spraw Obywatelskich. W każdej chwili masz prawo do wypisania się. Patrz, czytaj, działaj bez cenzury.

Administratorem danych osobowych jest Fundacja Instytut Spraw Obywatelskich z siedzibą w Łodzi, przy ul. Pomorskiej 40. Dane będą przetwarzane w celu informowania o działaniach Instytutu. Pełna informacja dotycząca ochrony danych osobowych.