Koronawirus nie zawiesił praw konsumenta. Nadal obowiązują.

porady UOKiK
porady UOKiK fot. źródło UOKiK

Sprawdź! Co zrobić z wykupionym wyjazdem, który odwołano? Co poradzić na sztucznie zawyżane ceny? Jak nie dać się oszukać? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje dodatkowe działania.

Niezwykła sytuacja, w której się znajdujemy, stawia przed nami wiele niespodziewanych wyzwań. Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wzrosła liczba skarg i pytań, napływających od konsumentów. Odwołane wyjazdy i zawyżone ceny to najczęstsze powody kłopotów.

– Odwołane loty, wycieczki, wydarzenia kulturalne, oferty wprowadzające konsumentów w błąd, a także informacje o radykalnie zawyżonych cenach produktów – z tymi problemami konsumenci borykają się w trakcie pandemii koronawirusa. Eksperci UOKiK-u świadczą darmowe poradnictwo prawne poprzez infolinię, a także adres mailowy, na który konsumenci zgłaszają wątpliwości, dotyczące produktów bądź usług. Wychodząc naprzeciw bieżącemu zapotrzebowaniu na rzetelną i jasną informację, uruchomiliśmy dodatkową zakładkę pod adresem uokik.gov.pl/koronawirus.
Tam znajdziecie państwo odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania, zgłaszane do nas przez konsumentów. Tę stronę będziemy aktualizować i uzupełniać o najczęściej pojawiające się pytania właśnie po to, aby konsumenci mieli dostęp do jasnej i rzetelnej informacji, a także odpowiedzi na nurtujące ich pytania – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Porady dzielą się na kilka bloków tematycznych: usługi turystyczne, hotele, transport, sprzedaż, usługi, ochrona konsumentów. Dotykają różnorodnych sytuacji. O co pytają konsumenci?

Dostałam/em sms z prośbą o zalogowanie się w banku za pośrednictwem przesłanego linka w celu ochrony środków zgromadzonych na rachunku na podstawie specustawy dotyczącej koronawirusa – co powinnam/powinienem zrobić?
– Jedną z metod przestępców jest rozsyłanie SMS-ów/e-maili, które zawierają linki do fałszywych stron bankowości internetowej. Należy pamiętać, żeby nie klikać w link, przesłany w wiadomości sms/e-mail. W przypadku otrzymania takiej wiadomości warto przede wszystkim skontaktować się z bankiem. Ponadto zawsze należy zwracać uwagę na adres strony internetowej, na której się logujemy lub płacimy, a także czytać dokładnie treści SMS-ów, w których jest informacja, za co płacimy. Jeśli już kliknęliśmy w link i podaliśmy dane, należy jak najszybciej skontaktować się z bankiem”.

W jakiej sytuacji mogę odstąpić od imprezy turystycznej? Czy sklep może przyjmować płatności za zakupy wyłącznie za pomocą kart lub telefonu? Czy stracimy zadatek wpłacony w związku z rezerwacją noclegów, które z powodu epidemii musimy odwołać? To tylko kilka z wielu interesujących wątków, poruszonych w konsumenckich pytaniach.

Pytaj! Sprawdzaj! Reaguj!

porady UOKiK
Grafika porady UOKiK źródło: UOKiK

Sprawdź inne artykuły z tego wydania tygodnika:

Nr 12 (2020)

Przejdź do archiwum tekstów na temat:

# Społeczeństwo i kultura Chcę wiedzieć

Przejdź na podstronę inicjatywy:

Co robimy / Chcę wiedzieć

Być może zainteresują Cię również:

Walczymy o prawdę_Łukasz Słowieński

# Rynek pracy

Walczymy o prawdę

13 kwietnia 2022 r. wspieraliśmy przed sądem Łukasza Słowieńskiego, przewodniczącego Związku Zawodowego „Sierpień 80”.

O zdalnym nauczaniu

O zdalnym nauczaniu

Olaf Swolkień o zdalnym nauczaniu i roli mediów elektronicznych w rozwoju dzieci.