Koronawirus nie zawiesił praw konsumenta. Nadal obowiązują.

porady UOKiK
porady UOKiK fot. źródło UOKiK

Małgorzata Jankowska

Sprawdź! Co zrobić z wykupionym wyjazdem, który odwołano? Co poradzić na sztucznie zawyżane ceny? Jak nie dać się oszukać? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje dodatkowe działania.

Niezwykła sytuacja, w której się znajdujemy, stawia przed nami wiele niespodziewanych wyzwań. Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wzrosła liczba skarg i pytań, napływających od konsumentów. Odwołane wyjazdy i zawyżone ceny to najczęstsze powody kłopotów.

– Odwołane loty, wycieczki, wydarzenia kulturalne, oferty wprowadzające konsumentów w błąd, a także informacje o radykalnie zawyżonych cenach produktów – z tymi problemami konsumenci borykają się w trakcie pandemii koronawirusa. Eksperci UOKiK-u świadczą darmowe poradnictwo prawne poprzez infolinię, a także adres mailowy, na który konsumenci zgłaszają wątpliwości, dotyczące produktów bądź usług. Wychodząc naprzeciw bieżącemu zapotrzebowaniu na rzetelną i jasną informację, uruchomiliśmy dodatkową zakładkę pod adresem uokik.gov.pl/koronawirus.
Tam znajdziecie państwo odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania, zgłaszane do nas przez konsumentów. Tę stronę będziemy aktualizować i uzupełniać o najczęściej pojawiające się pytania właśnie po to, aby konsumenci mieli dostęp do jasnej i rzetelnej informacji, a także odpowiedzi na nurtujące ich pytania – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Porady dzielą się na kilka bloków tematycznych: usługi turystyczne, hotele, transport, sprzedaż, usługi, ochrona konsumentów. Dotykają różnorodnych sytuacji. O co pytają konsumenci?

Dostałam/em sms z prośbą o zalogowanie się w banku za pośrednictwem przesłanego linka w celu ochrony środków zgromadzonych na rachunku na podstawie specustawy dotyczącej koronawirusa – co powinnam/powinienem zrobić?
– Jedną z metod przestępców jest rozsyłanie SMS-ów/e-maili, które zawierają linki do fałszywych stron bankowości internetowej. Należy pamiętać, żeby nie klikać w link, przesłany w wiadomości sms/e-mail. W przypadku otrzymania takiej wiadomości warto przede wszystkim skontaktować się z bankiem. Ponadto zawsze należy zwracać uwagę na adres strony internetowej, na której się logujemy lub płacimy, a także czytać dokładnie treści SMS-ów, w których jest informacja, za co płacimy. Jeśli już kliknęliśmy w link i podaliśmy dane, należy jak najszybciej skontaktować się z bankiem”.

W jakiej sytuacji mogę odstąpić od imprezy turystycznej? Czy sklep może przyjmować płatności za zakupy wyłącznie za pomocą kart lub telefonu? Czy stracimy zadatek wpłacony w związku z rezerwacją noclegów, które z powodu epidemii musimy odwołać? To tylko kilka z wielu interesujących wątków, poruszonych w konsumenckich pytaniach.

Pytaj! Sprawdzaj! Reaguj!

porady UOKiK
Grafika porady UOKiK źródło: UOKiK

Przejdź do archiwum tekstów na temat:

# Społeczeństwo i kultura Chcę wiedzieć

Być może zainteresują Cię również:

Lepszy transport
Miasto w ruchu

Europosłowie muszą oddzielić dobre biopaliwa od złych

We wtorek 24 lutego w Komisji Środowiska Parlamentu Europejskiego posłowie zagłosują nad przyszłością polityki biopaliwowej. Polityka ta miała obniżać emisje z transportu i dać dodatkowe źródło dochodu europejskiemu rolnictwu. Niestety, aktualne reguły doprowadziły do konkurencji pomiędzy uprawami na żywność i na biopaliwa. Polityka ta zaostrzyła deficyt ziemi uprawnej na świecie. Pod uprawy biopaliwowe wycina się lasy tropikalne i osusza mokradła, co prowadzi do znacznego wzrostu emisji CO2 w miejsce oczekiwanych spadków.

Obywatele KOntrolują

Woda czy gaz – gospodarka, środowisko, społeczeństwo

Zapraszamy na cykl trzech debat z udziałem ekspertów, decydentów i liderów społeczności lokalnych: 03.12.2014 „Woda czy gaz – gospodarka”, 04.12.2014 „Woda czy gaz – środowisko, 05.12.2014 „Woda czy gaz – społeczeństwo”. Zaprezentujemy na nich materiały filmowe Obywatelskiego Pogotowia Reporterskiego z terenów pierwszych odwiertów i protestów lokalnych społeczności.


Notice: Undefined index: without_styling in /www/instytutsprawob_www/www/instytutsprawobywatelskich.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 500
Facebook i inne korporacje cenzurują treści! Zapisz się na Tygodnik Instytutu Spraw Obywatelskich. W każdej chwili masz prawo do wypisania się. Patrz, czytaj, działaj bez cenzury.

Administratorem danych osobowych jest Fundacja Instytut Spraw Obywatelskich z siedzibą w Łodzi, przy ul. Pomorskiej 40. Dane będą przetwarzane w celu informowania o działaniach Instytutu. Pełna informacja dotycząca ochrony danych osobowych.