fbpx

Tygodnik WPROST o naszym Manifeście „My, Pasażerowie”

wprost okładka

O wykluczeniu transportowym i Manifeście pasażera, wspólnej inicjatywie Instytutu Spraw Obywatelski i Fundacji ProKolej, pisze Katarzyna Skrzydłowska-Kalukin w artykule Furą albo stopem w tygodniku Wprost.

Małgorzata mieszka we wsi w południowo-wschodniej Polsce. Żeby dojechać do pracy czy zawieźć córkę do szkoły, korzysta z autostopu. Niestety płatnego. Dotarcie do lekarza, szkoły czy pracy w Polsce „powiatowej” często wymaga kupna własnego auta. Brak lub trudny dostęp do komunikacji publicznej to wykluczenie transportowe. Według danych Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk do ponad 20% sołectw w Polsce nie dociera jakikolwiek transportu publiczny, a do wielu pozostałych – tylko dwa autobusy dziennie.

W artykule znajdziemy też obszerny fragment Manifestu „My, Pasażerowie”. Manifest został przygotowany z inicjatywy Instytutu Spraw Obywatelskich i Fundacji Pro Kolej w ramach kampanii obywatelskiej „Lepszy transport”:

1. Nie chcemy białych plam transportowych
Chcemy systemu transportowego, który umożliwi dojazd do pracy, szkoły średniej, urzędu i przychodni mieszkańcowi każdego sołectwa

2. Chcemy powszechnej dostępności do dobrej jakości transportu
Chcemy transportu przyjaznego dla osób niepełnosprawnych i rodziców z dziećmi oraz dobrej częstotliwości kursowania pojazdów komunikacji publicznej na wsi. Gdyby tylko 10% środków unijnych na transport publiczny i kolej przeznaczyć na autobusy poza miastami, każdy powiat mógłby dostawać co roku po 6-7 małych autobusów.

3. Chcemy wspólnych biletów i dobrej informacji dla pasażerów
Chcemy rozkładu jazdy wszystkich środków transportu w Polsce oraz biletów obowiązujących we wszystkich środkach transportu na terenie wybranej gminy lub powiatu. Obecnie ani GUS, ani samorządy nie ma pełnych danych dotyczących kursowania autobusów.

4. Chcemy narzędzi i finansowania dla samorządów wspierających transport dla obywateli
Rząd powinien wspierać samorządy w zakupie nowych autobusów (ze środków unijnych). Obecnie samorządy są odpowiedzialne za organizację komunikacji, ale nie mogą narzucić przewoźnikom busowym określonych rozkładów jazdy ani standardów jakości.

5. Chcemy odpowiedzialności samorządu za transport publiczny
Chcemy określenia minimalnych standardów obsługi komunikacyjnej, których mieszkańcy mogą wymagać od samorządu.

Samorządy są pozostawione same sobie z zadaniem organizacji transportu. Na terenach wiejskich każdy przewoźnik ma odrębną taryfę, zaś bilety miesięczne ważne są tylko u określonego przewoźnika, na określoną trasę. Samorządy powinny być też zachęcane do udostępniania przewozów szkolnych pasażerom – dodatkowo podkreślają organizacje w Manifeście.

 

Pełna treść Manifestu „My, Pasażerowie”.
Artykuł Furą albo stopem Katarzyny Skrzydłowskiej-Kalukin w tygodniku Wprost (Wydanie: 8/2019 (1874)).

Przejdź do archiwum tekstów na temat:

Lepszy transport

Być może zainteresują Cię również:

Lepszy transport
Tiry na tory

INSPRO na konferencji Intermodal 2011

Instytut Spraw Obywatelskich został oficjalnym partnerem konferencji „Intermodal 2011- Szanse i bariery rozwoju transportu intermodalnego w Polsce” organizowanej przez redakcję czasopisma Transport i Komunikacja, a także związek pracodawców Forum Transportu Szynowego. We wtorek, 22 marca w Centrum Konferencyjno – Szkoleniowym w Warszawie spotkają się najwięksi operatorzy intermodalni, logistyczni, zarządcy infrastruktury kolejowej, portów i terminali przeładunkowych, którzy wspólnie omówią i zdiagnozują najistotniejsze bariery, które wpływają na hamowanie rozwoju transportu intermodalnego w Polsce, a także spróbują wypracować rozwiązania mogące naprawić ten stan rzeczy. Program konferencji jest bardzo atrakcyjny, umożliwiający zaprezentowanie różnych spojrzeń na transport intermodalny zarówno w Polsce, jak i w Europie. Oprócz ciekawych sesji tematycznych, na zakończenie seminarium przewidziana jest wspólna dyskusja z zaproszonymi gośćmi, wśród których znajdują się politycy, przedstawiciele władz samorządowych, operatorów intermodalnych oraz przewoźników kolejowych. Podczas konferencji Instytut Spraw Obywatelskich będzie reprezentowany przez Wojciecha Makowskiego, który przedstawi referat na temat „Tiry na tory – korzyści dla ludzi i środowiska”.

Facebook i inne korporacje cenzurują treści! Zapisz się na Tygodnik Instytutu Spraw Obywatelskich. W każdej chwili masz prawo do wypisania się. Patrz, czytaj, działaj bez cenzury.

Administratorem danych osobowych jest Fundacja Instytut Spraw Obywatelskich z siedzibą w Łodzi, przy ul. Pomorskiej 40. Dane będą przetwarzane w celu informowania o działaniach Instytutu. Pełna informacja dotycząca ochrony danych osobowych.