fbpx

Katarzyna Szcześniak, „Docenić pracę domową kobiet. Zawód: gospodyni domowa”

Barbara Kielczyk mieszkająca w Gdańsku Nowym Porcie nie pracuje zawodowo, tylko zajmuje się domem. Sprząta, pierze, gotuje. Według wyliczeń Głównego Urzędu Statystycznego jej praca w domu warta jest ok. 1300 zł brutto, według obliczeń dr Beaty Mikuty ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego wartość jej pracy to nawet 2500 zł brutto. Tak jak sześć milionów kobiet w Polsce pani Barbara nie dostaje za swoją pracę żadnych pieniędzy. Wczoraj w Gdańsku przedstawiciele Instytutu Spraw Obywatelskich w Łodzi przedstawili założenia kampanii „Zrobione- zapłacone”, która ma promować docenianie pracy domowej kobiet.

– Nasze główne cele to doprowadzenie do przekazywania połowy składek emerytalnych współmałżonka na fundusz emerytalny żony, wliczanie urlopu wychowawczego do lat pracy oraz stworzenie budżetu satelitarnego, który pokazywałby, ile naprawdę warta jest praca domowa polskich kobiet – tłumaczy Magdalena Doliwa-Górska, koordynatorka Sieci Liderek w kampanii.
Zwłaszcza, że jak wynika ze statystyk, każda kobieta poświęca pracy domowej 48 godzin i 26 minut tygodniowo.

Twórcy kampanii chcą jesienią zwrócić się do rządu z petycją. Wtedy Sejm ma zająć się projektem ustawy rodzinnej dotyczącej m.in. kwestii emerytur, urlopów wychowawczych i zasiłków. Chcą także powołać grupę ekspertów, która zajęłaby się kwestiami ekonomicznymi i prawnymi ich kampanii. Jednak podkreślają inną kluczową kwestię dotyczącą kobiet – gospodyń domowych.

– Bardzo ważna jest także zmiana spostrzegania w społeczeństwie kobiet pracujących w domu – mówi Rafał Górski, prezes zarządu Instytutu Spraw Obywatelskich. – Kobiety mówią nam, że czują się niedoceniane, że traktowane są jak darmozjady, a ich praca jest lekceważona. Szacunek w społeczeństwie bardzo jest im potrzebny. Czasem bardziej niż pieniądze – dodaje.

Zgadza się z nim Magdalena Doliwa-Górska, która twierdzi, że te kobiety same siebie nie doceniają.

– Jak się zapyta takiej kobiety co dzisiaj zrobiła, to mówi, że nic specjalnego. Tylko posprzątała, ugotowała obiad, zrobiła pranie – opowiada Doliwa. – Tymczasem wartość tej pracy została obliczona przez ONZ. Rocznie wychodzi ok. 11 trylionów dolarów!

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o kampanii lub podpisać petycję wejdźcie na stronę www.kasakobiet.oai.pl

Katarzyna Szcześniak

Źródło: Dziennik Bałtycki, 23.07.2007

Przejdź do archiwum tekstów na temat:

Dom to praca

Być może zainteresują Cię również:

Lepszy transport
Miasto w ruchu

Nie oglądaj! I tak Cię nie przekonamy!

Instytut Spraw Obywatelskich w ramach międzynarodowej kampanii „Added Value – Sustainable Energy in Transportation”, której jest partnerem, stworzył filmik promujący transport miejski (rowerowy, publiczny, pieszy). Cel jaki przyświeca kampanii to promocja roweru jako środka komunikacji oraz poprawa jakości infrastruktury transportu publicznego - alternatywy w stosunku do transportu indywidualnego. ISO zajmuje się propagowaniem idei transportu miejskiego w Łodzi, m. in. poprzez pokazy filmowe, publikacje oraz stronę tematyczną www.miastowruchu.pl.

Facebook i inne korporacje cenzurują treści! Zapisz się na Tygodnik Instytutu Spraw Obywatelskich. W każdej chwili masz prawo do wypisania się. Patrz, czytaj, działaj bez cenzury.

Administratorem danych osobowych jest Fundacja Instytut Spraw Obywatelskich z siedzibą w Łodzi, przy ul. Pomorskiej 40. Dane będą przetwarzane w celu informowania o działaniach Instytutu. Pełna informacja dotycząca ochrony danych osobowych.