Pierwsze spotkanie w sprawie Rady ds. Transportu Intermodalnego!

Dzięki uporowi i nieustępliwości naszych działań udało się doprowadzić do pierwszego spotkania w sprawie powołania Rady ds. Transportu Intermodalnego – organu pomocniczego dla Ministra Transportu. Spotkanie odbyło się 10 lipca i wzbudziło duże zainteresowanie środowisk, którym zależy na rozwoju gałęzi transportu do tej pory traktowanej po macoszemu.

Obok ministra Massela i urzędników z Ministerstwa Transportu nie zabrakło przedstawicieli przewoźników kolejowych i drogowych, zarządców kolejowej infrastruktury liniowej, czołowych naukowców-ekspertów zajmujących się tematyką intermodalu oraz przedstawicieli kampanii „Tiry na tory”. Docelowo w składzie Rady mają znaleźć się również osoby reprezentujące interesy portów morskich i terminali przeładunkowych.

Pomysł powołania Rady spotkał się z aprobatą zebranych. Wedle zgodnych opinii, taki podmiot wspomoże strategiczne planowanie i ożywi relacje pomiędzy różnymi środowiskami, co w przyszłości przyniesie korzyści całej polskiej gospodarce i pozwoli na równi współzawodniczyć z krajami, które już dawno postawiły na transport intermodalny.

Rada ds. Transportu Intermodalnego będzie w opierać się na pracy społecznej, jej członkowie za swój wkład nie otrzymają wynagrodzenia.

Oczywiście w czasie debaty pojawiło się sporo pytań i wątpliwości, jednakże bez zaangażowania i pracy trudno przełamać istniejące bariery (m.in. problem stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej, brak jednolitej dokumentacji przewozowej dla przewoźników drogowych i kolejowych, słaba integracja pomiędzy infrastrukturą portową a lądową, przestarzały tabor kolejowy i inne) i osiągnąć jakiekolwiek zmiany – również w polityce transportowej państwa.

Jak w podsumowaniu powiedział Andrzeja Massel: „Spotkanie utwierdziło mnie, ze takie ciało warto powołać. Zakładam, że Rada doprowadzi do powstania czegoś konstruktywnego”.

Z kolei prof. zw. dr hab. Leszek Mindur dodał, że „Rada to krok w dobrym kierunku”, przy okazji pochwalił decyzję Andrzeja Massela mówiąc, że: „Minister Massel jest pierwszym ministrem, który podejmuje w tym zakresie dzialania”. Według prof. Mindura Polskę czeka długa droga, aby dorównać Zachodowi na polu intermodalu, przede wszystkim brakuje uregulowanego ustawodawstwa i długofalowych (co najmniej w cyklach pięcioletnich) planów rozwoju omawianej gałęzi transportu.

Następne spotkanie w sprawie Rady ma odbyć się pod koniec sierpnia br. Do tego czasu strony mają przygotować swoje opinie, rekomendacje i pomysły dotyczące obszaru działań i struktury Rady.

 

Przejdź do archiwum tekstów na temat:

Lepszy transport Tiry na tory

Być może zainteresują Cię również:

Lepszy transport
Tiry na tory

W Europie będzie głośniej

Parlament Europejski przegłosował osłabienie norm hałasu dla samochodów sportowych i ciężarówek. Oznacza to, że samochody sportowe będą mogły stać się znacznie głośniejsze, a ciężarówki będą mogły być tak hałaśliwe jak obecnie. 

Lepszy transport
Tiry na tory

Organizacje społeczne proszą KE o zablokowanie przesunięcia 4,8 mld zł z kolei na drogi

Ponad 20 organizacji społecznych z całego kraju, zwróciło się do Komisji Europejskiej o przyjrzenie się zapowiedzianemu przez premiera Donalda Tuska przesunięciu środków unijnych z inwestycji kolejowych na drogowe. W tej sprawie wymagana jest zgoda Komisji Europejskiej. Organizacje ekologiczne, w tym również Instytut Spraw Obywatelskich argumentują, że stan infrastruktury kolejowej w Polsce jest bardzo zły, gorszy niż drogowej, a dotychczasowe działania rządu są niewystarczające, aby kraj mógł wypełnić cele wspólnotowe w zakresie zrównoważonego transportu. Zgodnie ze Strategią Göteborską celem miało być obniżenie w 2010 r udziału transportu drogowego do poziomu z 1998 roku. Polska z tego zdecydowanie się nie wywiązuje - udział transportu drogowego wzrósł dla przewozów pasażerskich z 89,5% w 1998 r. do 93,8% w 2008 r., a dla przewozów towarowych odpowiednio z 52,9% do 75.9%. Tymczasem dane dla całej Unii, a zwłaszcza dla krajów piętnastki pokazują, że inne kraje radzą sobie z tym celem. Jaki jest stosunek polskich władz dla realizacji tych celów najlepiej świadczy całkowity brak reakcji Ministerstwa Infrastruktury na niedawne żądanie przez PKP PLK ograniczenia o 10% pracy przewozowej od Przewozów Regionalnych i PKP Intercity w związku z zaległościami płatniczymi - zwraca uwagę Krzysztof Rytel z Centrum Zrównoważonego Transportu.


Notice: Undefined index: without_styling in /www/instytutsprawob_www/www/instytutsprawobywatelskich.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 500
Facebook i inne korporacje cenzurują treści! Zapisz się na Tygodnik Instytutu Spraw Obywatelskich. W każdej chwili masz prawo do wypisania się. Patrz, czytaj, działaj bez cenzury.

Administratorem danych osobowych jest Fundacja Instytut Spraw Obywatelskich z siedzibą w Łodzi, przy ul. Pomorskiej 40. Dane będą przetwarzane w celu informowania o działaniach Instytutu. Pełna informacja dotycząca ochrony danych osobowych.