Pierwsze spotkanie w sprawie Rady ds. Transportu Intermodalnego!

Dzięki uporowi i nieustępliwości naszych działań udało się doprowadzić do pierwszego spotkania w sprawie powołania Rady ds. Transportu Intermodalnego – organu pomocniczego dla Ministra Transportu. Spotkanie odbyło się 10 lipca i wzbudziło duże zainteresowanie środowisk, którym zależy na rozwoju gałęzi transportu do tej pory traktowanej po macoszemu.

Obok ministra Massela i urzędników z Ministerstwa Transportu nie zabrakło przedstawicieli przewoźników kolejowych i drogowych, zarządców kolejowej infrastruktury liniowej, czołowych naukowców-ekspertów zajmujących się tematyką intermodalu oraz przedstawicieli kampanii „Tiry na tory”. Docelowo w składzie Rady mają znaleźć się również osoby reprezentujące interesy portów morskich i terminali przeładunkowych.

Pomysł powołania Rady spotkał się z aprobatą zebranych. Wedle zgodnych opinii, taki podmiot wspomoże strategiczne planowanie i ożywi relacje pomiędzy różnymi środowiskami, co w przyszłości przyniesie korzyści całej polskiej gospodarce i pozwoli na równi współzawodniczyć z krajami, które już dawno postawiły na transport intermodalny.

Rada ds. Transportu Intermodalnego będzie w opierać się na pracy społecznej, jej członkowie za swój wkład nie otrzymają wynagrodzenia.

Oczywiście w czasie debaty pojawiło się sporo pytań i wątpliwości, jednakże bez zaangażowania i pracy trudno przełamać istniejące bariery (m.in. problem stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej, brak jednolitej dokumentacji przewozowej dla przewoźników drogowych i kolejowych, słaba integracja pomiędzy infrastrukturą portową a lądową, przestarzały tabor kolejowy i inne) i osiągnąć jakiekolwiek zmiany – również w polityce transportowej państwa.

Jak w podsumowaniu powiedział Andrzeja Massel: „Spotkanie utwierdziło mnie, ze takie ciało warto powołać. Zakładam, że Rada doprowadzi do powstania czegoś konstruktywnego”.

Z kolei prof. zw. dr hab. Leszek Mindur dodał, że „Rada to krok w dobrym kierunku”, przy okazji pochwalił decyzję Andrzeja Massela mówiąc, że: „Minister Massel jest pierwszym ministrem, który podejmuje w tym zakresie dzialania”. Według prof. Mindura Polskę czeka długa droga, aby dorównać Zachodowi na polu intermodalu, przede wszystkim brakuje uregulowanego ustawodawstwa i długofalowych (co najmniej w cyklach pięcioletnich) planów rozwoju omawianej gałęzi transportu.

Następne spotkanie w sprawie Rady ma odbyć się pod koniec sierpnia br. Do tego czasu strony mają przygotować swoje opinie, rekomendacje i pomysły dotyczące obszaru działań i struktury Rady.

 

Przejdź do archiwum tekstów na temat:

Lepszy transport Tiry na tory

Być może zainteresują Cię również:

Lepszy transport
Tiry na tory

Kandydaci do tablicy!

Instytut Spraw Obywatelskich, w ramach którego prowadzimy kampanię na rzecz zrównoważonego transportu, rozpoczętą ponad dekadę temu, zwrócił się do kandydatów w wyborach prezydenckich z publicznym pytaniem o ich poglądy na temat polityki transportowej. List ten publikujemy poniżej.

Lepszy transport
Tiry na tory

Megaciężarówki według Dziennika Polskiego

Niedawno ukazał się w Dzienniku Polskim artykuł o megaciężarówkach czyli dłuższych i cięższych ciężarówek niż obecnie dopuszczone (o długości nawet do 25.25 m i masie 60 ton). INSPRO prowadząc kampanię "Tiry na tory" wielokrotnie sprzeciwiało się wprowadzeniu ich na polskie drogi.

Facebook i inne korporacje cenzurują treści! Zapisz się na Tygodnik Instytutu Spraw Obywatelskich. W każdej chwili masz prawo do wypisania się. Patrz, czytaj, działaj bez cenzury.

Administratorem danych osobowych jest Fundacja Instytut Spraw Obywatelskich z siedzibą w Łodzi, przy ul. Pomorskiej 40. Dane będą przetwarzane w celu informowania o działaniach Instytutu. Pełna informacja dotycząca ochrony danych osobowych.