Żądamy zielonej fali dla tramwajów! Jak „zrobiliśmy zadymę” na Kongresie Regeneracja Miast

Pikieta Instytutu Spraw Obywatelskich - Żądamy zielonej fali dla tramwajów, III Kongres Regeneracja Miast 2023
pikieta „Żądamy zielonej fali dla tramwajów”, fot. Instytut Spraw Obywatelskich

III Międzynarodowy Kongres – Energetyczna Regeneracja Miast zorganizowany w dawnej elektrowni (obecnie centrum wystawowo – konferencyjnym) EC1 w Łodzi poświęcony był, jak piszą organizatorzy, ,,procesom regeneracji miast w kontekście przemian energetycznych”. Tego typu imprezy zwykle kojarzą się z teoretycznymi wykładami i debatami, z których później nic praktycznego nie wynika. Jednak tym razem było inaczej, a to dlatego że zespół Instytutu Spraw Obywatelskich postanowił zrobić trochę zamieszania…

Postanowiliśmy nieco ubarwić to międzynarodowe wydarzenie, dokładając do niego jeden dodatkowy – niezaplanowany w oficjalnym rozkładzie dnia punkt programu.

Żądamy zielonej fali dla tramwajów! – to było hasło naszej pikiety, obecne także na wykonanym specjalnie na tę okazję transparencie. Stanęliśmy wczesnym rankiem, w dniu otwarcia Kongresu, przed głównym wejściem do zrewitalizowanej secesyjnej elektrowni EC1 w centrum Łodzi. Przygotowaliśmy transparent i megafon. Czekaliśmy na gości Kongresu.

Nie dało się nas przegapić, w związku z czym wywołaliśmy bardzo duże zainteresowanie – także wśród obecnych na otwarciu wydarzenia lokalnych mediów.

Pikieta – żądamy zielonej fali dla tramwajów!

To była okazja, żeby opowiedzieć o tym, czym jest zielona fala dla tramwajów i dlaczego jej wprowadzenie jest tak bardzo ważne dla naszego miasta – Łodzi.

Przemawiam przez megafon – echo odbija moje słowa od starych ceglanych murów. Odczytuję na głos list otwarty, który napisałem do pani prezydent Hanny Zdanowskiej i pana wiceprezydenta Adama Pustelnika:

,,Szanowna Pani Prezydent, Szanowny Panie Wiceprezydencie,

cieszymy się z tego, że Łódź jest gospodarzem III edycji Kongresu Regeneracja Miast w dniach 30-31 maja br. Temat szeroko pojętego racjonalnego gospodarowania energią jest bardzo ważny i aktualny z uwagi na kwestie społeczne, środowiskowe i ekonomiczne. Jednak realny pożytek z takiego Kongresu łodzianie uzyskają tylko wtedy, gdy sprawa nie zakończy się na pięknie zorganizowanym wydarzeniu oraz na teoretycznych rozważaniach tematu.

Właśnie dlatego proponujemy konkretne, realne rozwiązanie, które wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców Łodzi. Tym usprawnieniem jest: zielona fala dla tramwajów.

Zielona fala oznacza bezwzględny priorytet dla tramwajów w ruchu drogowym. Sygnalizacja świetlna zostaje więc zaprogramowana w taki sposób, by tramwaje na danej trasie mogły poruszać się płynnie, zatrzymując się jedynie na przystankach i nie tracąc czasu na czerwonym świetle (…)”.

Muszę przerwać czytanie, bo obok mnie pojawia się organizatorka kongresu. Pyta czy zamierzamy zakłócać wydarzenie, wchodząc do środka z nagłośnieniem. Odpowiadam, że to całkowicie pokojowa demonstracja z optymistycznym przesłaniem. Widzę, że to uspokaja moją rozmówczynię.

rozmawiamy o zielonej fali z TVP 3 Łódź, fot. Instytut Spraw Obywatelskich

Czytam dalej:

,,Prawdziwa zielona fala jest systemem inteligentnym i elastycznym – dostosowuje się do realnej sytuacji w ruchu tramwajowym. Płynności ruchu nie może zaburzyć na przykład osoba wolniej wsiadająca do tramwaju na przystanku albo nieuważny kierowca przez chwilę blokujący przejazd”.

Kolejny raz przerywam czytanie, bo widzę, że do wejścia zbliża się wiceprezydent Łodzi Adam Pustelnik.

Wręczam mu list otwarty, do którego załączona jest nasza społeczna gazeta – Aktywność Obywatelskanumer poświęcony łódzkiej komunikacji zbiorowej.

Moment wręczenia listu nagrała kamera lokalnej łódzkiej telewizji. Pan prezydent dziękuje i z podarkami od łódzkich społeczników wchodzi do środka. Za chwilę będzie przemawiał na oficjalnym otwarciu Kongresu.

Działamy bez cenzury. Nie puszczamy reklam, nie pobieramy opłat za teksty. Potrzebujemy Twojego wsparcia. Dorzuć się do mediów obywatelskich.

Łódzkie tramwaje mogą jeździć dużo szybciej

Kamera znów skierowała się na mnie, czytam więc dalej:

,,Zielona fala dla tramwajów przyspieszy czas podróży i usprawni komunikację miejską. Według ekspertów-praktyków, z którymi konsultowaliśmy ten postulat, na niektórych trasach w Łodzi można oczekiwać skrócenia czasu przejazdu tramwajów rzędu 30-40%!”.

Widzę spore zdziwienie w oczach reporterki lokalnej gazety. To naturalne, że trudno uwierzyć, iż nasze łódzkie tramwaje tak dużo czasu niepotrzebnie marnują, stojąc na czerwonych światłach, ale to prawda. Taka jest opinia ekspertów, z którymi sprawę konsultowaliśmy, a do których zaliczają się na przykład Grzegorz Madrias, przedstawiciel Warszawy i Polski w Komitecie Lekkich Kolei International 2 Association of Public Transport UITP oraz Jarosław Szustek, główny specjalista do spraw inżynierii ruchu w spółce Tramwaje Warszawskie. Ci ludzie wdrażali zieloną falę w praktyce, a w dodatku mają już sporą orientację w łódzkich realiach.

Kiedy ja czytam list, chłopaki z zespołu rozdają naszą społeczną gazetę wchodzącym na Kongres gościom. Lokalne radio telewizja i prasa nadal obecne – kamery i mikrofony cały czas skierowane są na naszą pikietę.

Czytając wymieniam kolejne zalety zielonej fali:

,,Dzięki temu łodzianie nie tylko szybciej dojadą pracy, szkoły lub sklepu, ale też krócej będą musieli oczekiwać na przyjazd tramwaju – ta sama liczba pojazdów na danej trasie będzie mogła wykonać większą liczbę kursów. Pasażerowie będą mogli szybciej dotrzeć tam, gdzie zmierzają. Jednocześnie miasto Łódź przybliży się do swoich klimatycznych celów i energetycznej wydajności”.

Tak, bo gdy tramwaj nie musi dodatkowo zatrzymywać się na światłach, jego zapotrzebowanie na energię uliczną jest o kilkanaście procent mniejsze. W skali dużego miasta oznacza to gigantyczne oszczędności – mniejsze rachunki za prąd i mniejszy ,,ślad węglowy”. To jest właśnie energetyczna regeneracja miasta – nowoczesne, racjonalne gospodarowanie energią.

My o tym mówimy, my rozdajemy ludziom ciekawe materiały edukacyjne – naszą społeczną gazetę. Trzeba przyznać, że idealnie w wpasowaliśmy się w tematykę międzynarodowego wydarzenia. My nie zakłócamy Kongresu – my jesteśmy Kongresem!

Łódzki panel obywatelski – są już wyniki!

Skłamałbym, gdybym powiedział, że nasza pikieta była jedynym ciekawym i godnym uwagi punktem programu. Jeśli więc piszemy o praktycznym znaczeniu Kongresu – Energetyczna Regeneracja Miast dla łódzkiego systemu transportowego, koniecznie trzeba wspomnieć o jeszcze jednym wydarzeniu.

Była to sesja pod tytułem ,,Demokracja deliberatywna w praktyce – wnioski z II Łódzkiego Panelu Obywatelskiego”. Obecni na sesji łódzcy naukowcy i urzędnicy wyjaśnili, na czym polega ta forma demokracji bezpośredniej. Dobrana spośród mieszkańców miasta reprezentatywna grupa zapoznaje się z opiniami ekspertów i podejmuje decyzje w określonych dziedzinach, których dotyczy panel. Do realizacji przeznacza się tylko te pomysły i postulaty, które uzyskają ponad 80 proc. poparcia uczestników panelu.

Czy wiecie jaki pomysł uzyskał ogromne – około 94% poparcie panelistów? Cytuję: ,,Zwiększenie częstotliwości i dostępności transportu publicznego w szczególności w godzinach szczytu do jazdy do pracy, szkoły, powroty z pracy i szkoły”.

A  jaka technologia może przyczynić się do zwiększenia częstotliwości niezawodności i dostępności transportu? Oczywiście: zielona fala dla tramwajów, o którą walczymy w naszym projekcie Miasto w Ruchu.

Dzięki zielonej fali czyli priorytetowi w sygnalizacji świetlnej ta sama liczba tramwajów na danej trasie może wykonać więcej kursów. Tramwaje jeżdżą i obsługują pasażerów, zamiast bezsensownie tracić czas na postoje na czerwonym świetle.

Jeśli więc chcemy wprowadzenia w życie tego, o czym marzy prawie 94% łodzian, czyli zwiększenia częstotliwości transportu publicznego, zacznijmy od wprowadzenia zielonej fali.

Kolejne rekomendacje panelu, które bardzo mnie cieszą to rozbudowa sieci łódzkich dróg rowerowych i rozbudowa systemu transportu zbiorowego, w tym tramwajowego.

Wyniki panelu jeszcze bardziej utwierdziły nas w przekonaniu, że walczymy o słuszną sprawę – ważną dla nas i dla Was wszystkich.

Rozmowa z prezydent Hanną Zdanowską

Na oficjalnym zakończeniu Kongresu przekazałem list otwarty w sprawie zielonej fali dla tramwajów bezpośrednio do rąk prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej. W rozmowie z panią prezydent podkreśliłem, że list zawiera także bardzo konkretną propozycję współpracy.

spotkanie z prezydent Łodzi, Hanną Zdanowską, fot. Ryszard Stangreciak

W ramach projektu Miasto w Ruchu nawiązaliśmy kontakt z ekspertami i urzędnikami zajmującymi się transportem zbiorowym w miastach, w których w praktyce wprowadzono zieloną falę dla tramwajów. Proponujemy także zorganizowanie spotkania tych ludzi z naszymi łódzkimi urzędnikami w celu wymiany wiedzy i doświadczeń. Propozycja spotkała się z bardzo pozytywnym przyjęciem – pani prezydent obiecała spotkać się z nami w tej sprawie. Czy zielona fala dla tramwajów dostanie od władz Łodzi zielone światło? Wydaje się, że po Międzynarodowym Kongresie – Energetyczna Regeneracja Miast w Łodzi jesteśmy o krok bliżej do realizacji tego postulatu.

Narodowy Instytut Wolności – logo Program Rozwoju Organizacji Obywatelskich – logo

Tekst przygotowany przez Instytut Spraw Obywatelskich w ramach projektu „Instytut Spraw Obywatelskich – myślimy, działamy, zmieniamy” sfinansowanego przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018–2030.

Sprawdź inne artykuły z tego wydania tygodnika:

Nr 179 (23) / 2023

Przejdź do archiwum tekstów na temat:

# Ekologia Lepszy transport Miasto w ruchu

Przejdź na podstronę inicjatywy:

Co robimy / Lepszy transport

Być może zainteresują Cię również:

Klientka kupuje warzywa na lokalnym ryneczku

# Zdrowie

Rolnictwo dla ludzi i z ludźmi

„Nie zostawiamy polskiego rolnika samemu sobie” – mówił premier Mateusz Morawiecki na Zgromadzeniu Polskiej Wsi, które odbyło się 11 grudnia br. w Przysusze.