Miasto dla ludzi to miasto dla pieszych
Z Małgorzatą Hanzl, architekt z Politechniki Łódzkiej, rozmawia Rafał Górski, redaktor naczelny Tygodnika Spraw Obywatelskich.
Na chodnikach szerokości 9-11 metrów jest dość miejsca na wszelkie spontaniczne zabawy oraz na dające cień drzewa, a wciąż zostanie przestrzeń dla ruchu pieszego, życia publicznego dorosłych i wałęsania się. Niewiele jest chodników o tak luksusowej szerokości. Szerokość chodnika nieodmiennie poświęca się na rzecz szerokości jezdni ze względu na to, że miejskie chodniki uznaje się zwyczajowo za przestrzeń służącą wyłącznie ruchowi pieszemu i zagwarantowaniu dostępu do budynków, a nie dostrzega się i nie szanuje roli, którą odgrywa jako wyjątkowo żywotne i niezastąpione miejskie organy służące bezpieczeństwu, życiu publicznemu i wychowaniu dzieci.
Jane Jacobs, „Śmierć i życie wielkich miast Ameryki”
Kiedyś pieszy musiał uważać przechodząc przez jezdnię, dziś nie może się czuć bezpiecznie na chodniku przekształconym nierzadko w pieszo-rowerową szachownicę. A ciągów spacerowych jak nie było, tak nie ma.
Andrzej Sochoń
Współczesna urbanistyka definiuje miasto odporne energetycznie jako miasto zwarte, o odpowiedniej gęstości zabudowy i zaludnienia na kilometr kwadratowy, ogół pozostałych wymagań sprowadzając do jednego warunku, którym jest walkability, czyli zapewnienie odpowiedniego środowiska dla pieszych użytkowników miejskiej przestrzeni.
Małgorzata Hanzl
- Miasto dla pieszych to jakie miasto?
- Jakie są trzy najważniejsze mity i fakty związane z miastem pieszym?
- Proszę o komentarz do słów Jane Jacobs.
- Kto korzysta, a kto traci na tym, że pieszy staje się gatunkiem wymierającym?
- Zielona fala dla tramwajów – czy to rozwiązanie przyjazne pieszym? Czy to rozwiązanie działa w Łodzi?
- Jakie ma Pani rady dla obywateli, którzy chcą działać na rzecz pieszych w swojej miejscowości?
- Jakiego pytania nikt jeszcze Pani nie zadał w temacie, o którym rozmawiamy?
Muzyka „Also Sprach Zarathustra – Einleitung” – Kevin MacLeod, CC BY 3.0
Projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.
Sprawdź inne artykuły z tego wydania tygodnika:
Przejdź do archiwum tekstów na temat:
# Ekologia # Społeczeństwo i kultura Czy masz świadomość? Lepszy transport Miasto w ruchu